Porady         

Zadania powiatu z zakresu pomocy społecznej

 

Art. 19 Ustawy o pomocy społecznej określa zadania powiatów w zakresie pomocy społecznej. Poniżej zostaną przedstawione zadania o charakterze własnym w oparciu o cyt. Artykuł.

Różnica między zadaniami gminy a powiatu jest taka, że w przypadku tego drugiego nie istnieje podziału na zadania, które są obligatoryjne i na te, które zależą od decyzji pracownika.

Podobnie jak w przypadku gminy, w zakresie zadań własnych powiatu znajduje się opracowanie i realizacja powiatowej strategii rozwiązywania problemów społecznych po konsultacji z właściwymi terytorialnie gminami.

Kolejnymi z zadań powiatu są: prowadzenie specjalistycznego poradnictwa (np. prawnego), pomoc na rzecz usamodzielnionych wychowanków, czyli tych, o których mowa w Ustawie o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej, a także pomoc dla osób mających trudności w integracji ze środowiskiem po opuszczeniu różnego rodzaju placówek.

Zadania powiatu obejmują także pomoc dla cudzoziemców posiadających status uchodźcy lub tych, którzy uzyskali ochronę uzupełniającą. Pomoc ta obejmuje eliminowanie trudności w integracji ze społeczeństwem.

Kolejne zadania dotyczą prowadzenia i rozwoju infrastruktury o zasięgu ponadgminnym różnych placówek, tj. Domów Pomocy Społecznej (dotyczy to także umieszczania w nich osób), mieszkań chronionych, ośrodków interwencji kryzysowej, ośrodków wsparcia, z pominięciem Środowiskowych Domów Samopomocy i innych ośrodków dla osób z zaburzeniami psychicznymi.

Zadaniem powiatu jest także dbanie o kadrę pomocy społecznej z terenu powiatu poprzez szkolenie i doskonalenie zawodowe oraz realizowanie doradztwa merytorycznego dla kierowników i pracowników z terenu powiatu.

Inne zadania to: podejmowanie działań, które wynikają z rozeznanych potrzeb, w tym tworzenie i realizacja programów osłonowych, sporządzanie sprawozdań oraz przekazywanie ich właściwemu wojewodzie, sporządzanie oceny zasobów pomocy społecznej w oparciu o analizę lokalnej sytuacji społecznej i demograficznej, utworzenie i utrzymywanie Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie, w tym zapewnienie środków na wynagrodzenia dla pracowników.

Poniżej – na podstawie art. 20 Ustawy o pomocy społecznej – przedstawione zostaną zadania  z zakresu administracji rządowej realizowane przez powiat.

Pierwsze z nich dotyczy pomocy cudzoziemcom, którzy uzyskali w RP status uchodźcy lub ochronę uzupełniającą, w zakresie indywidualnego programu integracji oraz opłacanie za te osoby składek na ubezpieczenie zdrowotne, a także świadczenie im pomocy w zakresie interwencji kryzysowej.

Kolejne zadania obejmują: prowadzenie i rozwój infrastruktury ośrodków wsparcia dla osób z zaburzeniami psychicznymi, realizację zadań wynikających z rządowych programów pomocy społecznej, których celem jest ochrona poziomu życia osób, rodzin i grup społecznych oraz rozwój specjalistycznego wsparcia.

Komentarze Zadania powiatu z zakresu pomocy społecznej (0)

      3 + 2 = ?    

ZOBACZ PODOBNE

Uchylenie decyzji w pomocy społecznej

05 sierpnia 2016      TAGI:   
Poza możliwością zmiany decyzji ostatecznej organ, który ją wydał, ma prawo dokonać...»

W jakich przypadkach zawieszamy decyzję w pomocy społecznej?

09 sierpnia 2017      TAGI:      
  Zgodnie z art. 106 ust 5. w związku z art. 11, 12 i art. 107 ust. 5 Ustawy...»

Kwalifikowanie rodzin do pomocy z programu „Pomoc Państwa w zakresie dożywiania”

28 lipca 2017      TAGI:      
  Program „Pomoc państwa w zakresie dożywiania” na lata 2014-2020 został...»

Zadania samorządu województwa w zakresie pomocy społecznej

01 czerwca 2016      TAGI:      
Zadania samorządu województwa określa art. 21 Ustawy o pomocy społecznej. Poniższy...»

Wywiad środowiskowy w pomocy społecznej

11 kwietnia 2016      TAGI:      
Zgodnie z treścią art. 107 § 1 Ustawy z dnia z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej...»

Formy pomocy dla usamodzielnionych wychowanków

24 maja 2016      TAGI:         
W dziale IV Ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej w art. 140 wymienione...»