Zadania powiatu z zakresu pomocy społecznej
Art. 19 Ustawy o pomocy społecznej określa zadania powiatów w zakresie pomocy społecznej. Poniżej zostaną przedstawione zadania o charakterze własnym w oparciu o cyt. Artykuł.
Różnica między zadaniami gminy a powiatu jest taka, że w przypadku tego drugiego nie istnieje podziału na zadania, które są obligatoryjne i na te, które zależą od decyzji pracownika.
Podobnie jak w przypadku gminy, w zakresie zadań własnych powiatu znajduje się opracowanie i realizacja powiatowej strategii rozwiązywania problemów społecznych po konsultacji z właściwymi terytorialnie gminami.
Kolejnymi z zadań powiatu są: prowadzenie specjalistycznego poradnictwa (np. prawnego), pomoc na rzecz usamodzielnionych wychowanków, czyli tych, o których mowa w Ustawie o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej, a także pomoc dla osób mających trudności w integracji ze środowiskiem po opuszczeniu różnego rodzaju placówek.
Zadania powiatu obejmują także pomoc dla cudzoziemców posiadających status uchodźcy lub tych, którzy uzyskali ochronę uzupełniającą. Pomoc ta obejmuje eliminowanie trudności w integracji ze społeczeństwem.
Kolejne zadania dotyczą prowadzenia i rozwoju infrastruktury o zasięgu ponadgminnym różnych placówek, tj. Domów Pomocy Społecznej (dotyczy to także umieszczania w nich osób), mieszkań chronionych, ośrodków interwencji kryzysowej, ośrodków wsparcia, z pominięciem Środowiskowych Domów Samopomocy i innych ośrodków dla osób z zaburzeniami psychicznymi.
Zadaniem powiatu jest także dbanie o kadrę pomocy społecznej z terenu powiatu poprzez szkolenie i doskonalenie zawodowe oraz realizowanie doradztwa merytorycznego dla kierowników i pracowników z terenu powiatu.
Inne zadania to: podejmowanie działań, które wynikają z rozeznanych potrzeb, w tym tworzenie i realizacja programów osłonowych, sporządzanie sprawozdań oraz przekazywanie ich właściwemu wojewodzie, sporządzanie oceny zasobów pomocy społecznej w oparciu o analizę lokalnej sytuacji społecznej i demograficznej, utworzenie i utrzymywanie Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie, w tym zapewnienie środków na wynagrodzenia dla pracowników.
Poniżej – na podstawie art. 20 Ustawy o pomocy społecznej – przedstawione zostaną zadania z zakresu administracji rządowej realizowane przez powiat.
Pierwsze z nich dotyczy pomocy cudzoziemcom, którzy uzyskali w RP status uchodźcy lub ochronę uzupełniającą, w zakresie indywidualnego programu integracji oraz opłacanie za te osoby składek na ubezpieczenie zdrowotne, a także świadczenie im pomocy w zakresie interwencji kryzysowej.
Kolejne zadania obejmują: prowadzenie i rozwój infrastruktury ośrodków wsparcia dla osób z zaburzeniami psychicznymi, realizację zadań wynikających z rządowych programów pomocy społecznej, których celem jest ochrona poziomu życia osób, rodzin i grup społecznych oraz rozwój specjalistycznego wsparcia.