Indywidualny plan postępowania wspierająco-aktywizującego uczestnika środowiskowego domu samopomocy
Według Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej w sprawie środowiskowych domów samopomocy indywidualny plan postępowania wspierająco-aktywizujacego to ustalony sposób postępowania i pracy z uczestnikiem środowiskowego domu samopomocy. Plan musi być zgodny z potrzebami i możliwościami psychofizycznymi osoby.
Pierwsze skierowanie osoby do uczestnictwa w zajęciach środowiskowego domu samopomocy wydawane jest na okres trzech miesięcy. W tym czasie zespół wspierająco-aktywizujący poznaje skierowanego i dokonuje oceny możliwości zaproponowania indywidualnego planu wspierajaco-aktywizujacego wraz ze wskazaniem okresu jego realizacji. Po tym czasie osoba zostaje skierowana do środowiskowego domu samopomocy na taki okres, jaki jest niezbędny do realizacji planu.
Indywidualny plan postępowania realizuje się w porozumieniu z uczestnikiem lub jego opiekunem. Co najmniej raz na sześć miesięcy oraz w razie potrzeby zespół dokonuje omówienia realizacji indywidualnego planu i osiągniętych rezultatów, modyfikując plan, gdy zachodzi taka potrzeba.
Przykładowy indywidualny planu postępowania wspierająco-aktywizującego:
– trening umiejętności praktycznych – nauka obsługi urządzeń AGD i RTV;
– trening czystości i porządku – nauka segregacji śmieci, kształtowanie umiejętności utrzymywania czystości i estetyki pracy;
– trening gospodarowania własnymi środkami finansowymi – nauka robienia zakupów, nauka rozróżniania nominałów pieniężnych;
– trening umiejętności interpersonalnych i rozwiązywania problemów – kształtowanie pozytywnych relacji podopiecznego z osobami bliskimi, nabycie umiejętności rozwiązywania konfliktów oraz rozładowania napięcia, adekwatnego spostrzegania problemu i stosowania konstruktywnych rozwiązań, pozytywnego myślenia, doskonalenie umiejętności współpracy i współdziałania z innymi, rozwijanie aktywności i odpowiedzialności;
– trening umiejętności spędzania czasu wolnego – rozwijanie zainteresowań literaturą, audycjami radiowymi, telewizyjnymi, internetem, udział w spotkaniach towarzyskich, kulturalnych, sportowych, kształtowanie umiejętności aktywnego spędzania czasu wolnego, wycieczki turystyczne;
– trening techniczny – nauka korzystania z prostych narzędzi;
– trening pedagogiczny – nauka własnoręcznego podpisu, ćwiczenia poprawiające percepcję wzrokową i słuchową, przeglądanie prasy i książek, kształtowanie samodzielnego i twórczego zdobywania wiedzy;
– terapia kulinarna – poznanie zasad zdrowego odżywiania, nauka gotowania prostych dań, doskonalenie umiejętności nakrywania do stołu oraz kulturalnego zachowania się przy stole, nauka utrzymywania czystości w kuchni;
– terapia plastyczna – nauka technik plastycznych – malarstwo, rysunek, rozwijanie umiejętności manualnych;
– terapia muzyczna – nauka tekstów piosenek, różne ćwiczenia rytmiczne, śpiewanie piosenek;
– zajęcia komputerowe – nauka korzystania z wyszukiwarki internetowej, gra w gry edukacyjne;
– terapia ruchowa – rozwijanie aktywności ruchowej poprzez ćwiczenia czynne na przyrządach, spacery na powietrzu, zachęcanie do aktywnego stylu życia;
– poradnictwo psychologiczne – rozmowy indywidualne, zajęcia grupowe.