Porady      

Procedura postępowania ze strony świadczeń rodzinnych w przypadku nienależnie pobranego świadczenie wychowawczego

 

W przypadku podjęcia przez świadczenia rodzinne informacji o możliwości nienależnego pobierania świadczeń przez stronę w pierwszej kolejności organ musi wszcząć postępowanie wyjaśniające.

W związku z tym do osoby będącą stroną sprawie wysyła się postanowienie o wszczęciu postępowania. Należy zawrzeć w nim zapis art. 10 Kpa, który mówi, że strona ma prawo czynnego udziału w każdym stadium postępowania w danej sprawie. Należy stronie także wskazać, kiedy i gdzie może się stawić w celu zapoznania się z aktami zgromadzonymi w sprawie.

Następnie, jeśli strona stawi się w urzędzie i nie wniesie żadnych dokumentów i informacji czy wyjaśnień usprawiedliwiających domniemanie o nienależnie pobranym świadczeniu, organ wydaje decyzję obciążającą stronę nienależnie pobranymi świadczeniami. W treści decyzji należy zawrzeć zapis mówiący o kwocie zwrotu i terminie zwrotu.

Jeżeli do wyznaczonego w decyzji dnia strona nie dokona wpłaty nienależnie pobranego świadczenia wychowawczego, wówczas organ oddaje sprawę do działu (osób) zajmującego się w Ośrodku windykacją. Może to być dział księgowości, dział windykacji, dział świadczeń albo osoby pracujące w dziale świadczeń rodzinnych mające w swoim zakresie czynności windykacje.

Osoby zajmujące się ściągalnością najpierw wysyłają do strony będącej zobowiązaną do zwrotu nienależnych świadczeń upomnienie, po którym strona niezwłocznie powinna uregulować wpłatę. Jeżeli tego nie zrobi, a jest w urzędzie ślad w postaci np. zwrotnego potwierdzenia odbioru, że takie upomnienie otrzymała, sprawę oddaje się do egzekucji do komornika sądowego.

Nienależenie pobrane świadczenie może być także potrącane z bieżących świadczeń, o czym strona musi zostać powiadomiona odrębną decyzją wydaną z urzędu.

Komentarze (0)

      3 + 1 = ?    

ZOBACZ PODOBNE

Czy przesyłać dokumenty dot. świadczeń rodzinnych do innego Ośrodka w przypadku zmiany miejsca zamieszkania Klienta?

22 sierpnia 2017      TAGI:      
Należy tak zrobić, jeżeli Klient sam o to poprosi. W takiej sytuacji należy przesłać...»

Co w przypadku niespłacenia rozłożonego na raty nienależnie pobranego świadczenia rodzinnego?

22 sierpnia 2017      TAGI:      
W takiej sytuacji w większości Ośrodków praktyka wygląda następująco: pracownik...»

Procedura w przypadku nienależnie pobranego świadczenia

10 sierpnia 2017      TAGI:      
  Jeżeli Ośrodek poweźmie informację, że strona pobiera świadczenie, które...»