W jakiej sytuacji pracownik socjalny powinien przeprowadzić wywiad w przypadku wątpliwości w przyznaniu bądź pobieraniu 500+?
Program Rodzina 500+ to działanie rządu mające na celu wsparcie rodziny wielodzietnych, a także tych z jednym dzieckiem, które osiągają małe dochody i kwalifikują się do pobierania świadczeń wynikających z Ustawy o świadczeniach rodzinnych.
W przypadku sygnałów napływających do ośrodka pomocy społecznej – np. ze szkoły, do której uczęszcza dziecko, ze środowiska lokalnego, sąsiedzkiego itp. – o marnotrawieniu świadczenia, szczególnie w przypadku, kiedy w rodzinie zauważane są libacje alkoholowe, nadużywanie alkoholu, zaniedbania dzieci w sferze higieny i wyżywienia, u rodziny pobierającej pomoc 500+ będzie mógł zostać przeprowadzony wywiad środowiskowy, aby ustalić, jak wygląda sytuacja w danej rodzinie i na co przeznaczana jest przyznana pomoc.
Konieczność przeprowadzenia wywiadu pracownicy administracyjni zgłaszają pracownikom socjalnym. Funkcjonuje w tym celu, Rozporządzeniem Ministra Rodziny Pracy i Polityki Społecznej z dnia 25 sierpnia 2016 r. w sprawie rodzinnego wywiadu środowiskowego, specjalny druk wywiadu, cz. IX.
Podczas przeprowadzania wywiadu będzie weryfikowana sytuacja mieszkaniowa, to, czy dzieci mają własne łóżka, pościel, ubrania odpowiednie do pory roku, przybory higieniczne. Również sytuacja zdrowotna i to, czy dzieci, jeśli są takie zalecenia, przyjmują leki, czy są one wykupywane, czy umawiane są badania i wizyty lekarskie, czy zakupione są np. okulary, obuwie ortopedyczne.
Pracownik socjalny będzie miał obowiązek sprawdzić również system ekonomiczny rodziny i dopytać, na co przeznaczane są przyznane środki. Czy opłacane są zajęcia dodatkowe dla dzieci, zajęcia wyrównawcze, kółka zainteresowań? A także, co jest jedną z najważniejszych kwestii, czy dzieci przebywając w domu mają co jeść? Czy z przyznanych pieniędzy kupowane jest jedzenie?
Pracownik organu wypłacającego świadczenie 500 zł, na podstawie informacji od pracownika socjalnego, ma możliwość zamienić gotówkową formę świadczenia na pomoc rzeczową (np. jedzenie, ubrania, lekarstwa itp.) do realizacji w sklepie lub w formie opłacania usług (np. opłata za pobyt dziecka w żłobku, przedszkolu itp.).