Partnerzy

      Porady      

Procedura w przypadku nienależnie pobranego świadczenia

 

Jeżeli Ośrodek poweźmie informację, że strona pobiera świadczenie, które jej się nie należy albo istnieje przypuszczenie, że sytuacja rodziny, sytuacja dochodowa itp. jest inna niż ta oświadczona podczas wywiadu, należy wówczas wszcząć postępowanie w tej sprawie i Postanowieniem, zgodnie z art. 10 Kpa, wezwać stronę do czynnego udziału w sprawie i zaznajomienia się z dokumentami.
Gdy strona zgłosi się do Ośrodka przedstawia się jej wszystkie dokumenty zgromadzone w sprawie. Sporządza się protokół i strona może wypowiedzieć się co do akt zebranych w sprawie. Każda uwaga zostaje zaprotokołowana.

Następnie pracownik socjalny najczęściej przeprowadza wywiad środowiskowy, podczas którego opisuje obecną sytuację rodziny wraz z sytuacją dochodową oraz, jeżeli sytuacja uległa zmianie (polepszyła się) i pobierane świadczenie nie przysługiwało, wnioskuje o: uchylenie decyzji przyznającej oraz o wydanie decyzji administracyjnej, w której w postanowieniu w punkcie pierwszym ustala się wysokość nienależnie pobranego świadczenia z pomocy społecznej w formie zasiłku XXX w wysokości XXX zł, za okres XXX.

W punkcie drugim natomiast ustala się termin, w którym strona winna dokonać zwrotu należności określonej w pkt. 1 decyzji. Należy tu wskazać jakiś konkretny dzień. Można go wcześniej ustalić ze stroną. Lub jeżeli strona woli, czyli na jej wniosek, można zwrot nienależnie pobranego świadczenia rozłożyć na raty, co również należy zaznaczyć w decyzji.

Nienależnie pobrane świadczenie może być także potrącane z wypłat bieżących, np. w przypadku zasiłku stałego. O tym, że będzie potrącane z bieżąco wypłacanych świadczeń, należy poinformować stronę w decyzji.

Strona może zwrócić się z prośbą o umorzenie spłaty, jeśli wykaże, ze znajduje się w trudnej sytuacji życiowej, zdrowotnej, rodzinnej itp.

Komentarze Procedura w przypadku nienależnie pobranego świadczenia (0)

      1 + 5 = ?    

ZOBACZ PODOBNE

Czy przesyłać dokumenty dot. świadczeń rodzinnych do innego Ośrodka w przypadku zmiany miejsca zamieszkania Klienta?

22 sierpnia 2017      TAGI:      
Należy tak zrobić, jeżeli Klient sam o to poprosi. W takiej sytuacji należy przesłać...»

W jaki sposób dokumentować monitoring sytuacji rodziny w której toczy się procedura Niebieskiej Karty?

28 sierpnia 2017      TAGI:      
Żaden przepis prawa nie reguluje wymaganych dokumentów. Poszczególne gminy i działające...»

Dokumentacja niezbędna do ustalenia prawa do świadczenia z funduszu alimentacyjnego

28 sierpnia 2017      TAGI:      
Sprawę o przyznanie świadczenia z funduszu alimentacyjnego wszczyna strona, która...»

Co w przypadku gdy dłużnik alimentacyjny nie stawia się na wezwanie?

10 sierpnia 2017      TAGI:      
  Właściwie już po pierwszym wezwaniu (coraz częściej jedna ośrodki praktykują...»

Obowiązek zwrotu wydatków na świadczenia z pomocy społecznej

15 września 2016      TAGI:      
Zgodnie z Ustawą o pomocy społecznej obowiązek zwrotu wydatków poniesionych w związku...»