Newsy         

Opieka wytchnieniowa – ostatnia chwila na złożenie wniosku

 
W ramach programu można ubiegać się o dofinansowanie w ramach jednego z modułów:

I) świadczenie opieki wytchnieniowej w formie pobytu dziennego skierowane do opiekunów, którzy nie korzystają z innych form usług w miejscu zamieszkania osoby niepełnosprawnej, w ośrodku wsparcia, domu pomocy społecznej;

II) rozszerzenie usług opiekuńczych w formie pobytu całodobowego: w ośrodkach wsparcia posiadających miejsca całodobowego pobytu; w mieszkaniach chronionych;

III) zapewnienie opiekunom możliwości skorzystania z poradnictwa specjalistycznego (psychologicznego lub terapeutycznego) oraz nauki w zakresie pielęgnacji, rehabilitacji i dietetyki.

W ramach trzech modułów opiekunowie będą mieli 14 dni dla opieki wytchnieniowej w formie pobytu całodobowego oraz limit 240 godzin dla opieki wytchnieniowej w formach przewidzianych w module pierwszym i trzecim.

Gmina lub powiat musi złożyć wniosek do właściwego wojewody do 30 kwietnia 2019 roku. Wojewoda z kolei sporządza i przekazuje wniosek na środki finansowe z programu wraz z listą rekomendowanych wniosków, ministrowi właściwemu do spraw zabezpieczenia społecznego – w terminie do 17 maja 2019 r. Minister właściwy do spraw zabezpieczenia społecznego dokonuje weryfikacji i zatwierdza wnioski złożone przez wojewodów w terminie do 31 maja 2019 r.

Źródło: https://www.gov.pl/web/rodzina/opieka-wytchnieniowa-edycja-2019-ostatnie-dni-naboru-wnioskow

Komentarze Opieka wytchnieniowa – ostatnia chwila na złożenie wniosku (2)

      5 + 3 = ?    
W odpowiedzi na wiadomość elektroniczną przesłaną w dniu 23 kwietnia 2019 r. dotyczącą Programu „Opieka wytchnieniowa” – edycja 2019, Biuro Pełnomocnika Rządu ds. Osób Niepełnosprawnych uprzejmie prosi o przyjęcie poniższych wyjaśnień 1. Zgodnie z programem dla dzieci z orzeczeniem o niepełnosprawności łącznie ze wskazaniami konieczności stałej lub długotrwałej opieki lub pomocy innej osoby w związku ze znacznie ograniczoną możliwością samodzielnej egzystencji oraz konieczności stałego współudziału na co dzień opiekuna dziecka w procesie jego leczenia, rehabilitacji i edukacji, oraz osób ze znacznym stopniem niepełnosprawności lekarz specjalista - zgodnie z symbolem przyczyny niepełnosprawności znajdującej się na orzeczeniu, powinien uzupełnić Kartę oceny stanu pacjenta wg zmodyfikowanej skali Barthel? Powinien, czyli nie jest to obligatoryjne? Czy w przypadku dzieci jest jakiś przedział wiekowy od jakiego skala Barthel ma być stosowana? Najmłodsze dzieci nie są w stanie wykonywać samodzielnie czynności wskazanych w ww. skali, bez względu na to czy są osobami niepełnosprawnymi czy też nie. Program „Opieka wytchnieniowa – edycja 2019” jest pierwszym tego typu działaniem, mającym na celu okresowe wsparcie rodziców lub opiekunów osób niepełnosprawnych. Tegoroczna edycja programu ma charakter pilotażowy. Doświadczenia, uwagi i propozycje zebrane podczas jego realizacji będą stanowić podstawę do ewentualnej modyfikacji programu w kolejnych edycjach. Pozwoli to na dostosowanie działań podejmowanych w tym zakresie przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej do realnych potrzeb, uwzględniających także możliwości samorządu terytorialnego oraz Solidarnościowego Funduszu Wsparcia Osób Niepełnosprawnych. Usługi opieki wytchnieniowej są w pierwszej kolejności kierowane do dzieci niepełnosprawnych z orzeczeniem o niepełnosprawności łącznie ze wskazaniami konieczności stałej lub długotrwałej opieki lub pomocy innej osoby, a także wobec osób niepełnosprawnych ze znacznym stopniem niepełnosprawności. W celu oceny stanu osób niepełnosprawnych program proponuje stosowanie przez lekarza specjalistę „Karty oceny stanu pacjenta wg. zmodyfikowanej skali Barthel”. Skala Barthel została wprowadzona jedynie pomocniczo, by z usług nie były wykluczane dzieci niepełnosprawne z orzeczeniem łącznie ze wskazaniami oraz osoby ze znacznym stopniem niepełnosprawności, które są niesamodzielne / zależne. Użyte w Programie sformułowania co do zasady w żadnej mierze nie wykluczają osób, np. ze spektrum autyzmu, z zaburzeniami psychicznymi, z niepełnosprawnościami sprzężonymi, ani też nie ograniczają możliwości korzystania przez rodziców lub opiekunów takich dzieci z usług opieki wytchnieniowej. Jeżeli gmina lub powiat, w ramach swoich możliwości organizacyjnych i finansowych, stwierdzi potrzebę objęcia Programem również tej grupy osób, wnioski takie powinny być rekomendowane przez Wojewodów do realizacji. 2. Czy z usług opieki wytchnieniowej w ramach pobytu całodobowego w środowiskowych domach samopomocy mogą korzystać tylko członkowie ŚDS, czy także osoby z zewnątrz, tj. nie będące członkami ŚDS. Czy usługi opieki wytchnieniowej mogą świadczyć osoby z zewnątrz, czy tylko pracownicy ŚDS? Zgodnie z opinią Ministerstwa Finansów wykorzystywanie pomieszczeń ŚDS do innych celów, niż wynikające z działalności ŚDS, może być uznane za działanie niezgodne z przepisami ustawy o finansach publicznych. Natomiast, opieka wytchnieniowa nie jest w ramach działalności ŚDS. Ponadto, ŚDS-y są finansowane w całości ze środków finansowych budżetu państwa, więc kogo będzie obejmowało dofinansowanie z programu? Zgodnie z Programem Gmina przyznaje usługę opieki wytchnieniowej w formie pobytu dziennego lub w formie pobytu całodobowego na wniosek członka rodziny lub opiekuna sprawującego bezpośrednią opiekę, wydając decyzję administracyjną. Z uwagi na powyższe także Gmina w ramach swoich możliwości organizacyjnych i finansowych decyduje o formie, czasie i ilości przyznanych godzin usługi opieki wytchnieniowej. 3. Po wykorzystaniu limitów, o których mowa w pkt 9 członek rodziny lub opiekun sprawujący bezpośrednią opiekę nad dzieckiem lub osobą niepełnosprawną, których dochód nie przekracza 350% obowiązującego od 1 października 2018 r. kryterium dochodowego określonego w art. 8 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2018 r. poz. 1508 z późn. zm.), może nadal korzystać z ww. form usług przez okres kolejnych 240 godzin (w przypadku usług, o których mowa w Module I i III) oraz przez okres kolejnych 14 dni (w przypadku usług, o których mowa w Module II), za odpłatnością w wysokości 50 % kosztów realizacji tej usługi. Czy Gmina/Powiat pokrywa pozostałe 50% kosztów ze środków pochodzących z Programu czy ze środków własnych gminy? W przypadkach, o których mowa powyżej, gmina / powiat finansuje 50% pozostałych kosztów realizacji zadania świadczonego w formie usługi opieki wytchnieniowej – zastosowanie mają zapisy Programu znajdujące się w Dziale V pkt. 11, 14 i 15. 4. Zgodnie z programem Wójt, burmistrz, prezydent miasta / starosta może pokryć koszty obsługi Programu w wysokości faktycznie poniesionej, nie więcej niż 1% środków przekazanych na realizację tego Programu. Czy ten 1% liczymy od ogólnej kwoty środków z SFWON przekazanej przez gminę/powiat na dofinansowanie usług opieki wytchnieniowej osobom objętym programem (kolumna 15 zał. 1-A), czy od całkowitego kosztu świadczenia usług opieki wytchnieniowej przyznanej osobom objętym programem (kolumna 12 zał. 1-A), tj. środki z funduszu i środki własne gminy/powiatu? Koszty obsługi Programu w wysokości faktycznie poniesionej, nie więcej niż 1% środków przekazanych na realizację tego Programu, liczymy od ogólnej kwoty środków przekazanych przez Wojewodę Gminie / Powiatowi z Solidarnościowego Funduszu Wsparcia Osób Niepełnosprawnych. 5. Co jeżeli gmina nie posiada ośrodków wsparcia, w tym środowiskowych domów samopomocy posiadających miejsca całodobowego pobytu?  Czy żeby kierować do takiego ośrodka wsparcia gmina musi zawrzeć  porozumienie w sprawie powierzenia innej gminie zadania publicznego w zakresie pomocy społecznej zgodnie z rozporządzeniem w sprawie środowiskowych domów samopomocy? Zgodnie z Programem Gmina w ramach swoich możliwości organizacyjnych i finansowych decyduje o formie, czasie i ilości przyznanych godzin usługi opieki wytchnieniowej. W przypadku gdy do realizacji Programu przystąpi też inna Gmina z terenu powiatu, który również realizuje Program to wszystkie jednostki powinny ze sobą ściśle współpracować przy jego realizacji, w tym także podpisać stosowne porozumienia bądź umowy. 6. Zgodnie z programem moduł I jest kierowany do opiekunów sprawujących opiekę nad dziećmi z orzeczeniem o niepełnosprawności łącznie ze wskazaniami pkt 7 i 8 orzeczenia, oraz osób o znacznym stopniu niepełnosprawności niekorzystającymi z żadnych form usług? Jeżeli opieka wytchnieniowa ma być realizowana w miejscu zamieszkania osoby niepełnosprawnej to jaka jest różnica między taką formą usługi a usługami opiekuńczymi? Różnica pomiędzy usługą opieki wytchnieniowej, a usługą opiekuńczą dotyczy m. in. braku odpłatności za usługę opieki wytchnieniowej. Zgodnie z pkt 10 Działu V Programu dzieci z orzeczoną niepełnosprawnością oraz osoby niepełnosprawne, o których mowa powyżej, którym przyznano pomoc w postaci usług opieki wytchnieniowej nie powinny ponosić odpłatności za usługi przyznane w ramach Programu, w wymiarze o którym mowa w pkt 9. 7. Zgodnie z programem gmina przyznaje usługę opieki wytchnieniowej (Moduł I i Moduł II) wydając decyzję administracyjną. Jaką podstawę prawną ma wskazać gmina w tej decyzji? 8. Czy decyzję administracyjną może wydawać tylko gmina, czy także kierownik Ośrodka Pomocy Społecznej? Usługę opieki wytchnieniowej należy realizować w formie usług opiekuńczych lub specjalistycznych usług opiekuńczych. 9. Zgodnie z programem w przypadku świadczenia usługi opieki wytchnieniowej koszt jednej godziny nie powinien przekroczyć: - w miejscu zamieszkania osoby niepełnosprawnej- 30 zł - w ośrodku wsparcia, domu pomocy społecznej - jako zorganizowanie usługi - 20 zł, - w przypadku świadczenia usługi opieki wytchnieniowej w formie poradnictwa psychologicznego lub terapeutycznego oraz nauki w zakresie pielęgnacji / rehabilitacji i dietetyki - 40 zł, - w przypadku świadczenia usługi opieki wytchnieniowej w formie pobytowej całodobowej - 180 zł (1 dzień). Czy chodzi o całkowity koszt świadczenia usług opieki wytchnieniowej (80% dofinansowania z programu+20% środki własne gminy), czy chodzi o kwotę dofinansowania z programu (80 % dofinansowania z Programu nie może przekroczyć kosztu wskazanego powyżej)? Powyższe kwoty stanowią całkowity koszt świadczenia usług opieki wytchnieniowej. 10. Domy Pomocy Społecznej jest placówką pobytu całodobowego, natomiast świadczenie usług opieki wytchnieniowej w domu pomocy społecznej uwzględniono we wniosku: załącznik 1A - „Opieka wytchnieniowa w formie pobytu dziennego”. Ponadto, w opisie realizacji Programu we wszystkich III Modułach nie zostały uwzględnione domy pomocy społecznej wśród miejsc w jakich ma być świadczona usługa opieki wytchnieniowej. • Jeśli opieka wytchnieniowa ma być świadczona w domach pomocy społecznej, to w jakim module i na jakich zasadach? • Czy uczestnikami mogą być osoby z zewnątrz i czy te usługi mogą świadczyć osoby z zewnątrz, czy tylko pracownicy DPS? • Czy osoby będą musiały być kierowane do odpowiedniego typu DPS  zgodnie z ustawą o pomocy społecznej? • Czy w pierwszej kolejności będą to musiały być domy działające na zlecenie jst? • Co jeżeli w DPS działających na zlecenie jst  nie ma pobytów czasowych? • Czy z DPS nie działającymi na zlecenie jst  gmina będzie musiała zawierać umowy? Usługa opieki wytchnieniowej w formie pobytu dziennego w Domach Pomocy Społecznej może być świadczona w Module I – zgodnie z pkt 3 Działu V jako forma zorganizowanej usługi. W Programie nie uwzględniono możliwości pobytu całodobowego w Domach Pomocy Społecznej ze względu na trudności o charakterze organizacyjno – prawnym dotyczące ich funkcjonowania. Uwzględniając powyższe Gmina podejmuje decyzję dotyczącą realizacji usługi opieki wytchnieniowej biorąc pod uwagę m. in. przepisy prawne, możliwości finansowe oraz organizacyjne. 11. Czy w przypadku kiedy realizatorem opieki wytchnieniowej będzie MOPS to czy ich pracownik socjalny mógłby być specjalistą zatrudnionym np. na umowę zlecenie lub z dodatkiem specjalnym i czy mógłby brać takie dziecko do swego mieszkania (zamiast placówki)? do 4 godzin dziennie lub nawet całodobowo? Usługę opieki wytchnieniowej należy realizować w formie usług opiekuńczych lub specjalistycznych usług opiekuńczych. 12. Czy z opieki wytchnieniowej może korzystać członek rodziny lub opiekun dziecka realizującego obowiązek szkolny w Ośrodku Rehabilitacyjno-Edukacyjno-Wychowawczym? Tak, z usługi opieki wytchnieniowej może korzystać członek rodziny lub opiekun dziecka realizującego obowiązek szkolny w Ośrodku Rehabilitacyjno-Edukacyjno-Wychowawczym.
DODAŁ: OPS-ik DNIA 26 kwietnia 2019 O 15:25
Czy osoby które już mają inne formy wsparcia np. suo też mogą z tego skorzystać?
DODAŁ: gość DNIA 25 kwietnia 2019 O 09:54

ZOBACZ PODOBNE

Opieka nad dziećmi do lat 3

Opieka nad dziećmi do lat 3

29 lipca 2024      TAGI:      
Ministerstwo ogłosiło nabór wniosków na finansowanie wspierania działań dot....»
„Opieka wytchnieniowa” 2021 r.

„Opieka wytchnieniowa” 2021 r. Można już składać wnioski!

Jednostki samorządu terytorialnego mogą już składać wnioski do kolejnej edycji...»
„Opieka 75+”. Gminy mogą składać zapotrzebowania na środki

„Opieka 75+”. Gminy mogą składać zapotrzebowania na środki

18 stycznia 2021      TAGI:         
Ministerstwo powiadomiło o możliwości składania zgłoszeń do nowej edycji programu...»

Partnerstwo ”Opieka Bez Agresji”

02 marca 2009     
Partnerstwo Opieka bez agresji to najnowsza inicjatywa Fundacji ORATOR, będąca odpowiedzią...»

Opieka w OPS z Przyciskiem życia SARA

12 grudnia 2012     
Firma Care Center Sara Sp. z o.o. przygotowała pilotażowy projekt objęcia teleopieką...»

KIERUNEK – POZYTYWNA ZMIANA W SPOŁECZEŃSTWIE

14 stycznia 2010     
Jesteś pracownikiem instytucji pomocy społecznej, który chciałby podnieść jakość...»