Newsy         

NIK o pracy zdalnej

NIK dokonał oceny organizacji pracy zdalnej w związku z Covid-19 w 40 instytucjach publicznych.  Jak wynika z treści raportu, aż 34 z nich nie były przygotowane do wykonywania zadań na odległość, głównie z powodu braku sprzętu i barier technicznych.

Jak wykazała kontrola, niemal wszyscy pracownicy, którym polecono pracę zdalną, korzystali z prywatnego dostępu do Internetu. W ocenie Izby nie powinno być to standardem, zwłaszcza, że pracodawcy nie zwracali podwładnym poniesionych z tego tytułu kosztów.

Jak podnosi NIK, skontrolowane instytucje nie szukały rozwiązań usprawniających pracę zdalną, zwłaszcza takich metod pracy, które pozwoliłyby na bezpośrednią obsługę interesantów. Nie przeprowadzano tam audytów czy kontroli, które pokazałyby bariery i dobre praktyki w ramach pracy zdalnej.

W efekcie zaledwie 32% pracowników skontrolowanych instytucji było w stanie realizować zdalnie kluczowe zadania. Pozostałe podmioty, czyli 2/3, wykonywała prace niewymagające dostępu do systemów informatycznych, dokształcała się we własnym zakresie, brała udział w szkoleniach albo pozostawała do dyspozycji pracodawcy.

Jak wskazuje NIK, we wnioskach z kontroli podmiotu kierownicy podmiotów wykonujących zdalną pracę winni:

• podjąć lub kontynuować działania w celu doposażenia podmiotów w przenośny sprzęt komputerowy, wprowadzenie digitalizacji danych oraz umożliwienie wykorzystywania systemów dziedzinowych w ramach zdalnej realizacji zadań;
• ustalić faktyczny potencjał poszczególnych jednostek do realizowania zadań na odległość i pozyskać rzetelne danych na temat zapotrzebowania na sprzęt komputerowy oraz niezbędne rozwiązania techniczne i organizacyjne, umożliwiające zdalne wykonywanie pracy i przygotowanie do transformacji cyfrowej;
• przy przeprowadzaniu okresowego audytu bezpieczeństwa, o którym mowa w § 20 ust. 2 pkt 14 rozporządzenia KRI, zidentyfikować i zweryfikować ryzyka w zakresie wykorzystywania w pracy zdalnej prywatnych zasobów do celów służbowych oraz wynoszenia oryginałów dokumentów poza siedziby jednostek, a także uregulować te zagadnienia w wewnętrznych procedurach dotyczących bezpieczeństwa informacji.

Źródło:

https://www.nik.gov.pl/aktualnosci/praca-zdalna-w-urzedach.html

Komentarze (0)

      1 + 4 = ?    

ZOBACZ PODOBNE

Metodyka i metodologia pracy socjalnej – nabór na studia podyplomowe wydłużony do 20.11

Metodyka i metodologia pracy socjalnej – nabór na studia podyplomowe wydłużony do 20.11.

05 listopada 2021      TAGI:         
30 października weszło w życie rozporządzenie Ministra Rodziny i Polityki Społecznej...»
Minimalne wymogi programowe dla studiów podyplomowych z zakresu metodyki i metodologii pracy socjalnej

Minimalne wymogi programowe dla studiów podyplomowych z zakresu metodyki i metodologii pracy socjalnej

06 września 2021      TAGI:         
Trwają konsultacje społeczne nad projektem rozporządzenia w sprawie minimalnych wymogów...»
Metodyka pracy socjalnej

Seria „Metodyka Pracy Socjalnej” (Wydawnictwo Difin)

10 grudnia 2021      TAGI:         
Na rynku ukazały się właśnie dwie pierwsze książki z nowej serii wydawniczej "Metodyka...»
RPO o zaliczeniu do okresu pracy umów cywilnoprawnych

RPO o zaliczeniu do okresu pracy umów cywilnoprawnych

14 grudnia 2021      TAGI:      
Rzecznik Praw Obywatelskich (RPO) wystąpił do Minister Rodziny i Polityki Społecznej...»
Wzrost minimalnego wynagrodzenia a zmniejszenie etatu

Dodatek za trudne warunki pracy w DPS

17 marca 2021      TAGI:         
Trwają prace legislacyjne nad projektem ustawy o zmianie ustawy o pomocy społecznej...»
nowa21 » 16 stycznia 2022, 13:12

Pilne! Czy ktoś wie co zrobić w takiej sytuacji?

GOPS_1234 » 16 stycznia 2022, 11:44

Dzierżawa za pszenice

karola ops » 16 stycznia 2022, 09:02

SZO i SP jednocześnie

1burza » 15 stycznia 2022, 21:10

zbiory centralne

karola ops » 15 stycznia 2022, 08:39

Ogrzewanie domu