NIK o pracy zdalnej w urzędach
W urzędach praca na odległość wymagała zapewnienia pracownikom niezbędnych narzędzi umożliwiających zdalnie wykonywanie zadań, jak również aktualizacji systemów zarządzania bezpieczeństwem danych.
Jak pokazała kontrola, początkowo skupiono się na zapewnieniu pracownikom dystansu społecznego i ograniczeniu kontaktów między nimi. Wprowadzano system rotacyjny, tak aby poszczególne grupy pracowały na zmianę – jeden dzień w formie stacjonarnej i jeden dzień w formie zdalnej, ale bez dostępu do systemów teleinformatycznych. Praca zdalna urzędników sprowadzała się w istocie do udziału w konferencjach i szkoleniach oraz na opracowywaniu ogólnych dokumentów, bez dostępu do wewnętrznych sieci instytucji.
Jak ustalono w toku kontroli, w 2020 r. w 10 kontrolowanych przez NIK urzędach z inicjatywy pracodawcy zdalnie pracowało niemal 73% zatrudnionych tam osób, na własną prośbę – 9,5%. Natomiast w kolejnym roku w/w proporcje kształtowały się nieco inaczej – 47,5% zatrudnionych pracowało zdalnie na polecenie pracodawcy, a na swój wniosek 12,5%.
Uzyskane wyniki kontroli pozwoliły na sformułowanie następujących wniosków skierowanych odpowiednio:
Do ministra właściwego do spraw informatyzacji:
Pozyskiwanie od jednostek administracji publicznej informacji o skali wykorzystania systemów teleinformatycznych w pracy zdalnej i o stosowaniu wydanych przez ministra zaleceń i rekomendacji.
Do jednostek administracji publicznej:
Dokonanie przez jednostki administracji publicznej przeglądu regulacji wewnętrznych w obszarze bezpieczeństwa informacji i zmodyfikowanie ich tak, aby nie ograniczały się one wyłącznie do ochrony danych osobowych.
Źródło:
https://www.nik.gov.pl/plik/id,26209,vp,28990.pdf
Komentarze NIK o pracy zdalnej w urzędach (0)

„Dobry klimat w pracy”

Staż pracy do poprawki – nowelizacja kodeksu pracy

Dochód z pracy w indywidualnych gospodarstwach rolnych
VI Elbląska Szkoła Pracy Socjalnej
