Partnerzy

      Newsy      

Dostępność systemu edukacji dla uczniów z niepełnosprawnością słuchu

14 grudnia 2022 r. Najwyższa Izba Kontroli opublikowała raport pt. „Edukacja głuchych i niedosłyszących dzieci i młodzieży”. Raport obnażył pewne mankamenty dotychczasowego systemu edukacji w kontekście wskazanej grupy młodzieży.

W tym stanie rzeczy Rzecznik Praw Obywatelskich wystąpił do właściwego Ministra o podjęcie działań mające na celu działania na rzecz zwiększenia dostępności systemu edukacji dla uczniów z niepełnosprawnością słuchu i uwzględnienie poniższych uwag.

RPO podkreśla, że dotychczasowa formuła zajęć z Polskiego Języka Migowego (PJM) jako rewalidacyjnych lub dodatkowych nie sprawdziła się. Kształcenie w w/w warunkach nie stwarza możliwości weryfikacji poziomu wiedzy uczniów.

W ocenie RPO koniecznym staje się przyjęcie PJM jako naturalnego sposobu komunikacji osób głuchych, jak również wdrożenie go do procesu nauczania. Taki stan rzeczy zdaje się mieć umocowanie w ustaleniach poczynionych w przywołanym jak wyżej raporcie NIK. Tym samym należałoby rozważyć włączenie PJM do podstawy programowej jako przedmiot. W ocenie RPO pozwoliłoby to na pozyskanie narzędzi do weryfikacji wiedzy i postępów w nauce.

W społeczeństwie pokutuje przekonanie wskazujące na to, że osoby głuche znają język polski, czego nie potwierdzają badania przeprowadzone w tym zakresie.

Taki stan rzeczy przekłada się na wyniki osiągane w nauce przez w/w uczniów. Średnie wyniki uczniów słabosłyszących i głuchych zdają się niższe niż średnie wyniki ogółu uczniów. Tym samym, jak podnosi RPO, przy analizie wyników matur i egzaminów ósmoklasistów należałoby wziąć pod uwagę zarówno wiedzę o danym przedmiocie, jak i poziom posługiwania się językiem, w którym został on przeprowadzony.

W ocenie RPO za konieczne należy „uznać wdrożenie dwujęzycznej edukacji osób z niepełnosprawnością słuchu. Dzięki temu możliwe będzie polepszenie dostępności edukacji dla tej grupy. Efektem powinna być możliwość efektywnego komunikowania się z nauczycielami, rodzicami czy rówieśnikami, jak również wyższe wyniki egzaminów w pisanym języku polskim.”
RPO nie umknęło wiele innych mankamentów związanych z procesem kształcenia wskazanej grupy uczniów.

Zapraszamy do zapoznania się z całością argumentacji NIK:

https://bip.brpo.gov.pl/sites/default/files/2023-04/Do_MEiN_dzieci_niepelnosprawnosc_sluchu_edukacja_17.04.2024.pdf

Komentarze Dostępność systemu edukacji dla uczniów z niepełnosprawnością słuchu (0)

      1 + 1 = ?    

ZOBACZ PODOBNE

„Dostępność szansą na rozwój 3”

„Dostępność szansą na rozwój 3”

23 maja 2024      TAGI:   
Lada chwila rusza nabór wniosków w ramach konkursu „Dostępność szansą na rozwój...»
Wsparcie kadr systemu pomocy społecznej

„Wsparcie kadr systemu pomocy społecznej – szkolenia i kursy zawodowe”

06 maja 2025      TAGI:      
Zapraszamy do BEZPŁATNEGO udziału w projekcie „Wsparcie kadr systemu pomocy społecznej...»
"Potrzeby zwiększenia ochrony osób starszych przed oszustwami" - konferencja

„Dostępność usług społecznych dla osób starszych na wsi” – konferencja

17 lutego 2025      TAGI:      
W dniu 24 lutego 2025 r. w godzinach 11:30-15:00 w Biurze Rzecznika Praw Obywatelskich...»

Bliżej rodziny – szkolenia dla kadr systemu wspierania rodziny i pieczy zastępczej

24 kwietnia 2018      TAGI:      
W związku z realizacją projektu „Bliżej rodziny - szkolenia dla kadr systemu wspierania...»

Reforma systemu budownictwa społecznego

11 marca 2010     
Reforma systemu budownictwa społecznego – fundacje budownictwa społecznego?...»

Konferencja na temat wspierania osób z niepełnosprawnością

21 listopada 2018      TAGI:         
Caritas Archidiecezji Katowickiej Ośrodek Św. Hiacynta i Franciszek zaprasza na VKonferencję...»
Monika51015 » 04 lipca 2025, 14:24

KRAJOWY FUNDUSZ SZKOLENIOWY

@Poważna » 04 lipca 2025, 14:07

AKTUALIZACJA

marta050686 » 04 lipca 2025, 12:35

kategorie zaszeregowania