Informacja publiczna pod lupą NIK
Ujawnione przez NIK uchybienia oscylowały przede wszystkim wokół naruszenia terminu na odpowiedź. Izba podnosi, że również bogate orzecznictwo nakazuje tu stosować termin 14-dniowy, a w szczególnych wypadkach – najdalej 2-miesięczny. W pięciu skontrolowanych urzędach kontrolerzy stwierdzili również nierzetelnie prowadzone rejestry spraw dotyczących udostępnienia informacji publicznej.
Po kontroli NIK sformułowała wnioski do organów, wskazując na konieczność:
• wzmocnienia nadzoru nad realizacją obowiązków związanych z udostępnianiem informacji publicznej, w szczególności nad terminowym rozpatrywaniem wniosków o udostępnienie informacji publicznej.
• podjęcia działań w celu zapewnienia publikacji informacji publicznych wymaganych przepisami udip, niezależnie od ich zamieszczenia na stronie BIP przez inne zobowiązane organy.
• oznaczania informacji publikowanych w portalu GOV.PL jako treści BIP w celu zapewnienia ich wyświetlania w Biuletynie.
Nadto w toku kontroli w/w zagadnienia pojawiło się wiele głosów wskazujących na rodzące się problemy związane z realizacją zadań wskazanych w ustawie tj.:
• brak w ustawie definicji m.in.: sprawy publicznej, informacji przetworzonej, dokumentu wewnętrznego – co stwarza problemy interpretacyjne i powoduje konieczność każdorazowej czasochłonnej analizy orzecznictwa sądów administracyjnych, które jest niejednolite i zmienne;
• rosnąca liczba wniosków o informację, która miałaby być wykorzystana do celów edukacyjnych lub zawodowych (np. dane na potrzeby napisania pracy naukowej), a których przygotowanie wymaga zaangażowania wielu komórek organizacyjnych urzędu;
• trudności w realizacji wniosków o informację przetworzoną wymagających znacznych nakładów pracy ze względu na szeroki zakres wniosku lub złożoność sprawy.
Więcej informacji o ustaleniach poczynionych przez NIK:
https://www.nik.gov.pl/plik/id,27464,vp,30279.pdf