Program „Samodzielność – Aktywność – Mobilność!” nie do końca idealny
Wpływające skargi dotyczą przede wszystkim wprowadzania modyfikacji zasad tzw. „programu samochodowego” przez Oddziały Wojewódzkie Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych po uzyskaniu przez beneficjentów pozytywnej oceny merytorycznej wniosku, a nawet po przekazaniu informacji o otrzymaniu dofinansowania.
Uczestnicy programu zostają zobowiązani m.in. do przedstawiania zgody sądu opiekuńczego na zaciągnięcie zobowiązania finansowego przez osoby ubezwłasnowolnione na potrzeby programu czy przedłożenia oświadczenia, że wkład własny nie pochodzi z majątku osoby ubezwłasnowolnionej.
Do RPO docierają również sygnały wskazujące na zmianę stanowiska PFRON co do struktury właścicielskiej pojazdów będących przedmiotem dofinansowania. Wbrew pierwotnym założeniom o posiadaniu tytułu prawnego do pojazdu przez rodzica lub opiekuna prawnego, który działa w imieniu i na rzecz swojego podopiecznego, część oddziałów wojewódzkich PFRON ma wymagać, by jedynym właścicielem pojazdu była osoba z niepełnosprawnością, co rodzi daleko idące konsekwencje związane z kosztami utrzymania pojazdu – ubezpieczenie.
Wskazany stan faktyczny budzi wiele obaw nie tylko skarżących, ale również samego RPO.
Źródło:
https://bip.brpo.gov.pl/sites/default/files/2023-06/Do_PFRON_ozn_program_samochodowy_4.06.2023.pdf
Komentarze Program „Samodzielność – Aktywność – Mobilność!” nie do końca idealny (0)

Samodzielność-Aktywność-Mobilność – nowa odsłona

„Samodzielność – Aktywność – Mobilność”

Program „Studiujesz? Praktykuj!”. Staże dla studentów w placówkach pomocy społecznej

Krajowy Program Działań na Rzecz Równego Traktowania na lata 2021-2030

Program asystent rodziny i koordynator rodzinnej pieczy zastępczej na rok 2015
![Amortyzacja w jednostkach sektora finansów publicznych [BEZPŁATNE SZKOLENIE]](https://ops.pl/wp-content/uploads/2025/05/3840x1440_143a-250x150.jpg)