Empatyczna komunikacja interpersonalna
Człowiek – Sztuka – Środowisko.Warszawa
21 marca – czerwiec 2011
trwają zapisy (10 wolnych miejsc)
w kwietniu planowane są warsztaty:
Między złością a bezradnością
– jak zachować równowagę w czasie trudnych rozmów
oraz
Wychować i nie zwariować
– jak sobie radzić z trudnymi emocjami w sytuacjach wychowawczych
W marcowym newsletterze słówko o zmorze komunikacji,
jaką są komunikaty blokujące porozumienie:
Warto przyjrzeć się prawdzie mówiącej o tym, że pewne komunikaty skłaniają nas do mówienia i postępowania w sposób bolesny i szkodliwy dla nas samych i dla innych ludzi. Otóż używając ich – nie wyrażamy swojej prawdziwej indywidualności, odgrywamy zaledwie jakąś rolę w znany od stuleci i od dawna nieskuteczny (jeśli chodzi o porozumienie) sposób. Bardzo istotne jest, by nauczyć się to dostrzegać i unikać świadomie tych "niezdrowych" komunikatów – o ile oczywiście decydujemy się świadomie kierować naszym życiem i relacjami. W innym przypadku możemy nagle odkryć, że ster łodzi naszego życia, relacji rodzinnych, zawodowych i przyjacielskich nie pozostaje w naszych rękach…
Mchanizmy blokujące możliwość porozumienia – przykładowe zwroty:
- Osądy moralne (orzekanie o tym, kto jest czym: Jan – leniem,
Anna – bałaganiarą, Zuzia – pedantką, pracownicy są nieodpowiedzialni, szef jest niereformowalny) - Gdybyś tylko był bardziej solidny (osąd),mógłbyś osiągać całkiem dobre wyniki.
- Pani jest wystarczająco inteligentna (osąd), żeby sobie z tym poradzić.
- Zrobiłeś się tak arogancki, jak nasz szef (porównanie)
- Pan jest bardziej doświadczony niż pana kolega z działu (porównanie – w domyśle: jesteś lepszy – on tak nie potrafi albo nie chce)
- Pani poprzedniczka jakoś mogła pogodzić udział w dwóch projektach
(porównanie – w domyśle: jesteś gorsza – ty tak nie potrafisz albo nie chcesz).
Wiele osób podczas treningów empatycznej komunikacji bywa zdziwionych,
że zachęca się je również do unikania określeń powszechnie uznanych za wspierające i przyjazne:
– Jaki jesteś skuteczny w rozwiązywaniu problemów wewnątrz zespołu!
– Wyglądasz naprawdę wspaniale!
– Zrobiłeś to w pełni profesjonalnie.
– W porównaniu z resztą zespołu jesteś asem.
– bardzo chciałbym ci przyznać premię, ale naprawdę nie mogę.
– bardzo proszę, zrób tak, jak ci mówię, bo to będzie dla ciebie najlepsze rozwiązanie.
Niezależnie od znaku „+” lub „-” ocena, porównanie, wypieranie się odpowiedzialności i żądania (nawet jeśli zręcznie przybierają formę próśb) blokują możliwość prawdziwego porozumienia opartego na empatii i powodują, iż wchodzimy w relacje „używania siebie nawzajem w różnych celach”. Nie ma w nich miejsca na partnerstwo.
Stowarzyszenie Człowiek – Sztuka – Środowisko
Kmunikacja zrównoważonego rozwoju – audyt, treningi, szkolenia, coaching,
rozwiązywanie konfliktów zawodowych i prywatnych, mediacje, negocjacje metodą nonviolent communication (NVC)
oprac. ops.pl angoc