Archiwalne

Empatyczna komunikacja interpersonalna

Człowiek – Sztuka – Środowisko.

Warszawa

21 marca – czerwiec 2011

trwają zapisy (10 wolnych miejsc)

w kwietniu planowane są warsztaty:

Między złością a bezradnością

– jak zachować równowagę w czasie trudnych rozmów

oraz

Wychować i nie zwariować

– jak sobie radzić z trudnymi emocjami w sytuacjach wychowawczych

W marcowym newsletterze słówko o zmorze komunikacji,
jaką są komunikaty blokujące porozumienie:

Warto przyjrzeć się prawdzie mówiącej o tym, że pewne komunikaty skłaniają nas do mówienia i postępowania w sposób bolesny i szkodliwy dla nas samych i dla innych ludzi. Otóż używając ich – nie wyrażamy swojej prawdziwej indywidualności, odgrywamy zaledwie jakąś rolę w znany od stuleci i od dawna nieskuteczny (jeśli chodzi o porozumienie) sposób. Bardzo istotne jest, by nauczyć się to dostrzegać i unikać świadomie tych "niezdrowych" komunikatów – o ile oczywiście decydujemy się świadomie kierować naszym życiem i relacjami. W innym przypadku możemy nagle odkryć, że ster łodzi naszego życia, relacji rodzinnych, zawodowych i przyjacielskich nie pozostaje w naszych rękach…

Mchanizmy blokujące możliwość porozumienia – przykładowe zwroty:

  • Osądy moralne (orzekanie o tym, kto jest czym: Jan – leniem,
    Anna  – bałaganiarą, Zuzia – pedantką, pracownicy są nieodpowiedzialni, szef jest niereformowalny)
  • Gdybyś  tylko był bardziej solidny (osąd),mógłbyś osiągać całkiem dobre wyniki.
  • Pani jest wystarczająco inteligentna (osąd), żeby sobie z tym poradzić.
  • Zrobiłeś się tak arogancki, jak nasz szef (porównanie)
  • Pan jest bardziej doświadczony niż pana kolega z działu (porównanie – w domyśle: jesteś lepszy – on tak nie potrafi albo nie chce)
  • Pani poprzedniczka jakoś mogła pogodzić udział w dwóch projektach
    (porównanie – w domyśle: jesteś gorsza – ty tak nie potrafisz albo nie chcesz).

Wiele osób podczas treningów empatycznej komunikacji bywa zdziwionych,
że zachęca się je również do unikania określeń powszechnie uznanych za wspierające i przyjazne:

– Jaki jesteś skuteczny w rozwiązywaniu problemów wewnątrz zespołu!

– Wyglądasz naprawdę wspaniale!

– Zrobiłeś to w pełni profesjonalnie.

– W porównaniu z resztą zespołu jesteś asem.

– bardzo chciałbym ci przyznać premię, ale naprawdę nie mogę.

– bardzo proszę, zrób tak, jak ci mówię, bo to będzie dla ciebie najlepsze rozwiązanie.

Niezależnie od znaku „+” lub „-” ocena, porównanie, wypieranie się odpowiedzialności i żądania (nawet jeśli zręcznie przybierają formę próśb) blokują możliwość prawdziwego porozumienia opartego na empatii i powodują, iż wchodzimy w relacje „używania siebie nawzajem w różnych celach”. Nie ma w nich miejsca na partnerstwo.

Stowarzyszenie Człowiek – Sztuka – Środowisko

www.sztukarozwoju.pl 

Kmunikacja zrównoważonego rozwoju – audyt, treningi, szkolenia, coaching,
rozwiązywanie konfliktów zawodowych i prywatnych, mediacje, negocjacje metodą nonviolent communication (NVC)

oprac. ops.pl angoc

Komentarze Empatyczna komunikacja interpersonalna (0)

      2 + 5 = ?    

ZOBACZ PODOBNE

Bezpłatne szkolenie: ”Jak się dobrze porozumieć? Moderacja i komunikacja w pomocy społecznej”

16 maja 2012     
Instytut Rozwoju Służb Społecznych we współpracy z Fundacją Pole Dialogu serdecznie...»

23-25. 09. 2009 ZAKOPANE SZKOLENIE WARSZTATOWE ”SKUTECZNA KOMUNIKACJA W ZESPOLE ORAZ W BEZPOŚREDNIM KONTAKCIE Z PETENTEM”

10 sierpnia 2009     
Ogólnopolski Ośrodek Konferencyjny zaprasza na szkolenie warsztatowe "Skuteczna...»

PR i komunikacja w podmiotach ekonomii społecznej

14 lutego 2010     
Wyższa Szkoła Gospodarki w Bydgoszczy serdecznie zaprasza do udziału w bezpłatnym,...»

Szkolenia Centrum Mediacji Partners Polska: kwiecień-czerwiec 2014

26 lutego 2014     
Centrum Mediacji Partners Polska zaprasza do udziału w szkoleniach z mediacji - w nowej,...»

Szkolenia DCP

17 lutego 2014     
Dolnośląskie Centrum Psychoterapii zaprasza na szkolenie nt. Diagnoza i terapia osób...»

Zapraszamy na szkolenia ze Standardów Usług i Modeli Instytucji

11 lutego 2014     
Wspólnota Robocza Związków Organizacji Socjalnych zaprasza na bezpłatne szkolenia...»