Funkcje superwizji pracy socjalnej
Funkcje superwizji odpowiadają celom superwizji pracy socjalnej, co oznacza, że wyróżniamy:
– funkcję administracyjną – wprowadzenie i utrzymanie dobrych standardów pracy, koordynowanie działań pracowników, koordynowanie współpracy z innymi placówkami;
– funkcję edukacyjną – doskonalenie kadry, podporządkowanie szkoleń potrzebom pracowników;
– funkcję wspierająca – pomoc pracownikowi w radzeniu ze stresem, trudnymi sytuacjami, profilaktyka wypalenia zawodowego.
Oprócz powyższych wyróżniono także czwartą funkcję – mediacyjną. Polega ona na reprezentowaniu roli zespołu na zewnątrz placówki, reprezentowanie potrzeb pracowników wobec kadry zarządzającej.
„Superwizja pracy socjalnej to aktywność interpersonalna, która umożliwia praktykom refleksję nad związkami pomiędzy celami i procedurami w ich pracy. Superwizja stwarza wspierający, administracyjny i rozwojowy kontekst, w ramach którego mogą być utrzymywane otwartość na potrzeby klientów i odpowiedzialne podejmowanie decyzji.” (cyt. za: „Wprowadzenie do superwizji pracy socjalnej” M. Łuczyńska, A. Olech)
Powyższa definicja skupia w sobie wymienione na wstępie funkcje superwizji pracy socjalnej. Traktuje je jako równorzędne.