Postawa i sposób postępowania pracownika socjalnego
Osoba wykonująca zawód pracownika socjalnego powinna charakteryzować się odpowiednimi cechami osobowości oraz właściwą postawą etyczną.
Pracownik socjalny powinien doskonalić zdobyte kwalifikacje, umieć wykorzystać je w pracy zawodowej. Wykonując swoje obowiązki powinien myśleć przede wszystkim o dobru klienta i podejmować takie działania, które będą temu dobru służyć. W przypadku powzięcia informacji o stosowaniu praktyk niehumanitarnych lub dyskryminującym względem klienta zobowiązany jest do sprzeciwiania się nim.
Pracownik socjalny powinien w sposób zgodny z przepisami prawa wykonywać swoje obowiązki zawodowe, zobowiązany jest w sposób odpowiedzialny przyznawać świadczenia z pomocy społecznej, odpowiadać za jakość i zakres świadczeń.
W toku wykonywania swojego zawodu pracownik nabywa mnóstwo kontaktów służbowych, nigdy nie powinien on wykorzystywać ich dla własnych celów i korzyści.
Ponadto pracownik socjalny nie powinien zapominać o celu, jaki przyświeca jego pracy, zobowiązany jest go wypełniać z należytym oddaniem. Za cel ten uznaje się pomoc w rozwiązywaniu trudności życiowych klienta.
Biorąc pod uwagę powyższe, pracownika socjalnego powinno cechować wysokie morale zawodowe i osobiste.
Postawa etyczna została przedstawiona w Kodeksie Postępowania Pracowników Socjalnych.