Na czym polega wyłączenie pracownika, organu postępowania administracyjnego?
Wyłączenie ze sprawy to powstrzymanie się od jakichkolwiek czynności w określonym postępowaniu.
Zgodnie z przepisami Kodeksu postępowania administracyjnego pracownik danej jednostki musi być wyłączony ze sprawy, w której jest stroną bądź kiedy jest jedną ze stron i rozstrzygnięcie mogłoby mieć wpływ na jego prawa czy obowiązki. Przykładem może być sytuacja, kiedy strona składa wniosek o świadczenia rodzinne do wydziału świadczeń rodzinnych, w którym jest zatrudniona.
Wyłączenie pracownika następuje także wtedy, gdy sprawa dotyczy małżonka, krewnych i powinowatych, osób związanych poprzez przysposobienie, opiekę i kuratelę.
Pracownik nie może rozstrzygać sprawy, w której był świadkiem, biegłym lub jest przedstawicielem jednej ze stron postępowania.
Nie bierze udziału także w sprawie, z powodu której wszczęto przeciw niemu dochodzenie służbowe, postępowanie dyscyplinarne lub karne oraz w takiej, w której jedną ze stron jest osoba nadrzędna służbowo.
Gdy w danej sprawie zachodzi jedna z powyższych okoliczności, bezpośredni przełożony określonego pracownika wyłącza go z udziału w postępowaniu – na jego żądanie lub z urzędu.
Organ administracji publicznej jest natomiast wyłączany ze sprawy dotyczącej interesów majątkowych kierownika, jego małżonka, krewnych, powinowatych, osób przysposobionych, związanych w związku z wykonywaniem opieki, kurateli.
Organ zostaje także wyłączony ze sprawy, jeśli dotyczy ona interesów majątkowych osoby zajmującej stanowisko kierownicze w organie bezpośrednio wyższego stopnia, jego małżonka, krewnych, powinowatych, osób przysposobionych, związanych wykonywaniem opieki, kurateli.
Działanie takie pozwala uniknąć wątpliwości co do postawionego w sprawie rozstrzygnięcia, nie naraża organ na oskarżenia o stronniczym podejmowaniu decyzji.