Partnerzy

      Newsy   

Wytyczne Komendy Głównej Policji dotyczące legitymowania pracownika socjalnego

Biuro Prewencji Komendy Głównej Policji odpowiadając na pytania PFZPSiPS dot. możliwości legitymowania przez funkcjonariuszy policji pracowników socjalnych w trakcie wykonywania przez nich czynności służbowych poprzez żądania dowodu osobistego, wskazało, że obowiązujące przepisy prawa (rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 29 września 2015r w sprawie postępowania przy wykonywaniu niektórych uprawnień policjantów) obligują policjanta do ustalenia tożsamość osoby legitymowanej na podstawie:
1) dowodu osobistego;
2) dokumentu paszportowego;
3) zagranicznego dokumentu tożsamości;
4) innego dokumentu zawierającego fotografię i oznaczonego numerem lub serią;
5) informacji o osobie w postaci zdjęcia wraz z opisem wizerunku osoby lub odcisków linii papilarnych zgromadzonych w policyjnych zbiorach danych lub zbiorach danych, do których Policja ma dostęp na podstawie art. 20 ust. 15 i 16 ustawy;
6) oświadczenia innej osoby, której tożsamość została ustalona na podstawie dokumentów, o których mowa w pkt 1-4.

Policjant dokumentuje legitymowanie osoby w notatniku służbowym lub w notatce służbowej, określając datę, czas, miejsce i przyczynę legitymowania oraz zapisuje następujące dane osoby legitymowanej:
1) imię (imiona) i nazwisko oraz adres zamieszkania lub pobytu;
2) numer PESEL, a w przypadku braku informacji o numerze PESEL – datę i miejsce urodzenia oraz imiona rodziców i nazwisko rodowe;
3) rodzaj i cechy identyfikacyjne dokumentu, na podstawie którego ustalono tożsamość osoby legitymowanej, lub rodzaj informacji, na podstawie której ustalono tożsamość osoby legitymowanej.

Przedmiotowe przepisy prawa obligują funkcjonariusza do pozyskania określonych danych.

Jednocześnie w wyjaśnieniach zaakcentowano, że są sytuacje, w których pracownik socjalny będzie legitymowany jedynie na podstawie legitymacji służbowej. Jak wynika z dokumentu zawartego w dniu 3.08.216 r. pomiędzy MRPiPS a Komendantem Głównym Policji w sprawie ogólnych zasad postępowania przy zapewnieniu przez policję asysty pracownikowi socjalnemu przeprowadzającemu rodzinny wywiad środowiskowy lub świadczącemu pracę socjalną, asysta udzielana jest  po okazaniu legitymacji pracownika socjalnego.

Treść pisma Komendy Głównej Policji: https://federacja-socjalnych.pl/images/PDF/kgp_odp.pdf

Komentarze Wytyczne Komendy Głównej Policji dotyczące legitymowania pracownika socjalnego (0)

      2 + 2 = ?    

ZOBACZ PODOBNE

Aktualizacja danych osobowych pod groźbą kary?

Czy pracodawca może wykorzystać adres e-mail byłego pracownika?

21 stycznia 2020      TAGI:         
Niejednokrotnie przy rozpoczęciu zatrudnienia pracodawca nadaje pracownikowi indywidualny...»
Wytyczne dla żłobków i przedszkoli

Wytyczne dla żłobków i przedszkoli

08 maja 2020      TAGI:         
Pierwsze żłobki i przedszkola zostały otwarte. Wskazany stan rzeczy obliguje do zapewnienia...»

Opublikowano wytyczne do programu „Opieka wytchnieniowa”

04 kwietnia 2019      TAGI:         
Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej opublikowało wytyczne do Programu...»

Odpowiedzialność odszkodowawcza gminy za niedostarczenie lokalu socjalnego

08 lipca 2011     
Gminy coraz częściej narzekają na kłopoty finansowe. Rządzący w ramach procesu...»

Wikipedia: Dzień Pracownika Socjalnego

08 października 2009     
Dzień Pracownika Socjalnego obchodzony w Polsce tradycyjnie 21 listopada każdego roku...»

Dzień Pracownika Socjalnego w Pałacu Prezydenckim

23 listopada 2014      TAGI:   
Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej Bronisław Komorowski podczas uroczystości z okazji...»