Wytyczne Komendy Głównej Policji dotyczące legitymowania pracownika socjalnego
Biuro Prewencji Komendy Głównej Policji odpowiadając na pytania PFZPSiPS dot. możliwości legitymowania przez funkcjonariuszy policji pracowników socjalnych w trakcie wykonywania przez nich czynności służbowych poprzez żądania dowodu osobistego, wskazało, że obowiązujące przepisy prawa (rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 29 września 2015r w sprawie postępowania przy wykonywaniu niektórych uprawnień policjantów) obligują policjanta do ustalenia tożsamość osoby legitymowanej na podstawie:
1) dowodu osobistego;
2) dokumentu paszportowego;
3) zagranicznego dokumentu tożsamości;
4) innego dokumentu zawierającego fotografię i oznaczonego numerem lub serią;
5) informacji o osobie w postaci zdjęcia wraz z opisem wizerunku osoby lub odcisków linii papilarnych zgromadzonych w policyjnych zbiorach danych lub zbiorach danych, do których Policja ma dostęp na podstawie art. 20 ust. 15 i 16 ustawy;
6) oświadczenia innej osoby, której tożsamość została ustalona na podstawie dokumentów, o których mowa w pkt 1-4.
Policjant dokumentuje legitymowanie osoby w notatniku służbowym lub w notatce służbowej, określając datę, czas, miejsce i przyczynę legitymowania oraz zapisuje następujące dane osoby legitymowanej:
1) imię (imiona) i nazwisko oraz adres zamieszkania lub pobytu;
2) numer PESEL, a w przypadku braku informacji o numerze PESEL – datę i miejsce urodzenia oraz imiona rodziców i nazwisko rodowe;
3) rodzaj i cechy identyfikacyjne dokumentu, na podstawie którego ustalono tożsamość osoby legitymowanej, lub rodzaj informacji, na podstawie której ustalono tożsamość osoby legitymowanej.
Przedmiotowe przepisy prawa obligują funkcjonariusza do pozyskania określonych danych.
Jednocześnie w wyjaśnieniach zaakcentowano, że są sytuacje, w których pracownik socjalny będzie legitymowany jedynie na podstawie legitymacji służbowej. Jak wynika z dokumentu zawartego w dniu 3.08.216 r. pomiędzy MRPiPS a Komendantem Głównym Policji w sprawie ogólnych zasad postępowania przy zapewnieniu przez policję asysty pracownikowi socjalnemu przeprowadzającemu rodzinny wywiad środowiskowy lub świadczącemu pracę socjalną, asysta udzielana jest po okazaniu legitymacji pracownika socjalnego.
Treść pisma Komendy Głównej Policji: https://federacja-socjalnych.pl/images/PDF/kgp_odp.pdf
Komentarze Wytyczne Komendy Głównej Policji dotyczące legitymowania pracownika socjalnego (0)

Opublikowano wytyczne do programu „Opieka wytchnieniowa”

Udział Policji przy wykonywaniu czynności przez pracownika socjalnego

Wciąż jest szansa na złożenie wniosku. Konkursy uzupełniające dotyczące wykluczenia społecznego.
Ogłoszenie konkursu o naborze pracownika socjalnego
Ustawa o zawodzie pracownika socjalnego 2002/2012
