Partnerzy

      Newsy   

Wytyczne Komendy Głównej Policji dotyczące legitymowania pracownika socjalnego

Biuro Prewencji Komendy Głównej Policji odpowiadając na pytania PFZPSiPS dot. możliwości legitymowania przez funkcjonariuszy policji pracowników socjalnych w trakcie wykonywania przez nich czynności służbowych poprzez żądania dowodu osobistego, wskazało, że obowiązujące przepisy prawa (rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 29 września 2015r w sprawie postępowania przy wykonywaniu niektórych uprawnień policjantów) obligują policjanta do ustalenia tożsamość osoby legitymowanej na podstawie:
1) dowodu osobistego;
2) dokumentu paszportowego;
3) zagranicznego dokumentu tożsamości;
4) innego dokumentu zawierającego fotografię i oznaczonego numerem lub serią;
5) informacji o osobie w postaci zdjęcia wraz z opisem wizerunku osoby lub odcisków linii papilarnych zgromadzonych w policyjnych zbiorach danych lub zbiorach danych, do których Policja ma dostęp na podstawie art. 20 ust. 15 i 16 ustawy;
6) oświadczenia innej osoby, której tożsamość została ustalona na podstawie dokumentów, o których mowa w pkt 1-4.

Policjant dokumentuje legitymowanie osoby w notatniku służbowym lub w notatce służbowej, określając datę, czas, miejsce i przyczynę legitymowania oraz zapisuje następujące dane osoby legitymowanej:
1) imię (imiona) i nazwisko oraz adres zamieszkania lub pobytu;
2) numer PESEL, a w przypadku braku informacji o numerze PESEL – datę i miejsce urodzenia oraz imiona rodziców i nazwisko rodowe;
3) rodzaj i cechy identyfikacyjne dokumentu, na podstawie którego ustalono tożsamość osoby legitymowanej, lub rodzaj informacji, na podstawie której ustalono tożsamość osoby legitymowanej.

Przedmiotowe przepisy prawa obligują funkcjonariusza do pozyskania określonych danych.

Jednocześnie w wyjaśnieniach zaakcentowano, że są sytuacje, w których pracownik socjalny będzie legitymowany jedynie na podstawie legitymacji służbowej. Jak wynika z dokumentu zawartego w dniu 3.08.216 r. pomiędzy MRPiPS a Komendantem Głównym Policji w sprawie ogólnych zasad postępowania przy zapewnieniu przez policję asysty pracownikowi socjalnemu przeprowadzającemu rodzinny wywiad środowiskowy lub świadczącemu pracę socjalną, asysta udzielana jest  po okazaniu legitymacji pracownika socjalnego.

Treść pisma Komendy Głównej Policji: https://federacja-socjalnych.pl/images/PDF/kgp_odp.pdf

Komentarze Wytyczne Komendy Głównej Policji dotyczące legitymowania pracownika socjalnego (0)

      1 + 2 = ?    

ZOBACZ PODOBNE

1000 zł dla pracowników socjalnych

Wynagrodzenie pracownika a dostęp do informacji publicznej

05 lutego 2024      TAGI:      
Dostęp do informacji publicznej w kontekście wynagrodzenia pracowników pełniących...»

Opublikowano wytyczne do programu „Opieka wytchnieniowa”

04 kwietnia 2019      TAGI:         
Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej opublikowało wytyczne do Programu...»

Nowe wytyczne do Programu POPŻ 2019

24 lipca 2019      TAGI:      
Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej opublikowało nowe wytyczne dla Instytucji...»

Klub Pracownika Socjalnego w Łodzi

16 grudnia 2012      TAGI:   
Pracownicy socjalni z Łodzi tworzą swój lokalny Klub Pracownika Socjalnego. Pierwsze...»

Klub Pracownika Socjalnego w sprawie likwidacji OPS i ŚOO

20 czerwca 2012      TAGI:      
Uczestnicy spotkań Klubu Pracownika Socjalnego w Warszawie przygotowują List Otwarty...»

Atrakcyjne promocje książek z zakresu prawa socjalnego

23 września 2011     
Nadeszła jesień, a z nią nowe promocje! Wraz z opadającymi liśćmi opadają ceny...»