Co w przypadku wydania błędnej decyzji przez organ w pomocy społecznej na niekorzyść Klienta, jeśli organ sam uświadomi sobie własny błąd? – Procedura
Wszelkie działania, które podejmuje Ośrodek Pomocy Społecznej, muszą opierać się na rozwiązaniach, jakie daje Kodeks postępowania administracyjnego.
Oznacza to, że sprawy „nie można zmieść pod dywan”, a należy zastosować procedurę administracyjną, o której mówi Kodeks postępowania administracyjnego. W przypadku wydania błędnej decyzji należy w momencie powzięcia informacji o tym, że wydana decyzja jest wadliwa (obojętnie, czy sam organ do tego dojedzie czy ktoś mu to uświadomi), wznowić postępowanie na mocy art. 145 §1 Kpa.
Do osoby będącej stroną w postępowaniu wysyła się postanowienie o wznowieniu postępowania, z zaznaczeniem oczywiście artykułu prawnego, który nakłada ten obowiązek, a także z wyjaśnieniem, czego wznowienie dotyczy i jaki jest powód wznowienia, np. nowe okoliczności w sprawie. Oczywiście w postanowieniu należy powołać się również na art. 10 Kpa mówiący o prawie strony do czynnego udziału w każdym stadium postępowania.
Następnie w drodze postępowania należy stwierdzić nieważność decyzji, tej, która była wcześniej wydana i uznana za błędną, niewłaściwą. Podstawą prawną będzie tutaj art. 156 Kpa mówiący o tym, kiedy organ stwierdza nieważność decyzji.
Natomiast w przypadku, kiedy Ośrodek Pomocy Społecznej wydał błędną decyzję w wyniku pomyłki pisarskiej, np. poprzez pomyłkę w przyznanej kwocie (prawidłowo miało być 300 zł, a myląc się, wpisano 30 zł), należy zgodnie z art. 113 Kpa postanowieniem wysłanym do strony sprostować błędy pisarskie lub drukarskie. Stronie na takie postanowienie służy zażalenie do właściwego organu orzekającego.