Partnerzy

      Newsy         

Większa dostępność dla osób ze szczególnymi potrzebami

Podmiot publiczny w ramach zapewniania wskazanej dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami są zobligowane do podejmowania działań mających na celu:
1) uwzględnianie ich potrzeb w planowanej i prowadzonej przez ten podmiot działalności;
2) usuwanie barier, a także zapobieganie ich powstawaniu.

Minimalne wymagania służące zapewnieniu tejże dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami obejmują:
1) w zakresie dostępności architektonicznej:
a) zapewnienie wolnych od barier poziomych i pionowych przestrzeni komunikacyjnych budynków,
b) instalację urządzeń lub zastosowanie środków technicznych i rozwiązań architektonicznych w budynku, które umożliwiają dostęp do wszystkich pomieszczeń, z wyłączeniem pomieszczeń technicznych,
c) zapewnienie informacji na temat rozkładu pomieszczeń w budynku, co najmniej w sposób wizualny i dotykowy lub głosowy,
d) zapewnienie wstępu do budynku osobie korzystającej z psa asystującego, o którym mowa w art. 2 pkt 11 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. z 2019 r. poz. 1172 i 1495),
e) zapewnienie osobom ze szczególnymi potrzebami możliwości ewakuacji lub ich uratowania w inny sposób.

Z kolei w zakresie dostępności cyfrowej w/w jednostki mają obowiązek zapewnić wymagania określone w ustawie z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych.

Nadto w zakresie dostępności informacyjno-komunikacyjnej jednostki są zobligowana do:
a) obsługi z wykorzystaniem środków wspierających komunikowanie się, o których mowa w art. 3 pkt 5 ustawy z dnia 19 sierpnia 2011 r. o języku migowym i innych środkach komunikowania się (Dz. U. z 2017 r. poz. 1824), lub przez wykorzystanie zdalnego dostępu online do usługi tłumacza przez strony internetowe i aplikacje,
b) instalacji urządzeń lub innych środków technicznych do obsługi osób słabosłyszących, w szczególności pętli indukcyjnych, systemów FM lub urządzeń opartych o inne technologie, których celem jest wspomaganie słyszenia,
c) zapewnienia na stronie internetowej danego podmiotu informacji o zakresie jego działalności – w postaci elektronicznego pliku zawierającego tekst odczytywalny maszynowo, nagrania treści w polskim języku migowym oraz informacji w tekście łatwym do czytania,
d) zapewnienia, na wniosek osoby ze szczególnymi potrzebami, komunikacji z podmiotem publicznym w formie określonej w tym wniosku.

Jednocześnie ustawodawca przewidział brak możliwości zapewnienia w każdym przypadku wymaganych w drodze ustawy udogodnień. W indywidualnym przypadku, jeżeli podmiot publiczny nie jest w stanie ze względów technicznych lub prawnych zapewnić określonych rozwiązań, podmiot ten jest obowiązany zapewnić dostęp alternatywny.

Jednocześnie każdy organ władzy publicznej, w tym organ administracji rządowej i samorządowej, organ kontroli państwowej i ochrony prawa oraz sądy i trybunały, wyznacza co najmniej jedną osobę pełniącą funkcję koordynatora do spraw dostępności.

Do jego zadań będzie należało w szczególności:
1) wsparcie osób ze szczególnymi potrzebami w dostępie do usług świadczonych przez podmiot;
2) przygotowanie i koordynacja wdrożenia planu działania na rzecz poprawy zapewniania dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami;
3) monitorowanie działalności podmiotu, w zakresie zapewniania dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami.

Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Treść ustawy:
https://dziennikustaw.gov.pl/du/2019/1696/1

Komentarze Większa dostępność dla osób ze szczególnymi potrzebami (0)

      4 + 5 = ?    

ZOBACZ PODOBNE

zamówienia publiczne

Dostępność cyfrowa w zamówieniach publicznych

10 listopada 2023      TAGI:      
W ramach projektu „Profesjonalizacja kadr w zamówieniach publicznych” realizowanego...»
Dostępność systemu edukacji dla uczniów z niepełnosprawnością słuchu

Dostępność systemu edukacji dla uczniów z niepełnosprawnością słuchu

24 kwietnia 2023      TAGI:      
14 grudnia 2022 r. Najwyższa Izba Kontroli opublikowała raport pt. "Edukacja głuchych...»
„Dostępność szansą na rozwój 3”

„Dostępność szansą na rozwój 3”

23 maja 2024      TAGI:   
Lada chwila rusza nabór wniosków w ramach konkursu „Dostępność szansą na rozwój...»

Wyniki kontroli NIK w sprawie dostosowania stron internetowych do potrzeb osób z niepełnosprawnościami

08 marca 2016      TAGI:         
Ratyfikowana przez Polskę w 2012 r. Konwencja Organizacji Narodów Zjednoczonych oprawach...»

PRACUJĘ W NGO – oferta dla osób niepełnosprawnych

28 listopada 2013     
Jeżeli chcesz podnieść swoje kwalifikacje zawodowe lub nauczyć się nowego zawodu...»

Partnerstwo trójsektorowe na rzecz osób doświadczających przemocy domowej

29 września 2014      TAGI:         
Publikujemy informację na temat realizowanego projektu "Model Wsparcia jako innowacyjne...»
chiklya1 » 02 maja 2025, 12:51

Kiedy zaksięgować płatność?

nextdoornurse » 01 maja 2025, 17:25

nursing care for dementia

Karolin@ » 30 kwietnia 2025, 14:20

art. 31 śr

Wik7. » 30 kwietnia 2025, 13:49

Decyzja