RODO i święta. Kiedy łamane są przepisy?
Z pomocą przychodzi nam Prezes UODO, który wskazuje, że przy okazji składania życzeń świątecznych „dochodzi do przetwarzania danych osobowych adresatów (takich jak imię nazwisko, adres zamieszkania, adres poczty elektronicznej), ale wymienianie się życzeniami w okresie świątecznym jest działaniem powszechnie akceptowanym, a czasami wręcz oczekiwanym – także w kontaktach biznesowych”.
Jednak szczególną ostrożność należy zachować przede wszystkim w kontaktach biznesowych. Nie każdy klient, czy kontrahent może być zainteresowany otrzymywaniem tego typu wiadomości. UODO zaleca najpierw sprawdzenie tego faktu.
-> Pobierz przewodnik po RODO dla administracji
W tym miejscu należy pamiętać, że jedną z podstaw przetwarzania danych osobowych może być zgoda, o której mowa w art. 6 ust. 1 lit. a RODO. Jednakże niejednokrotnie jest ona wyrażona choćby wtedy, gdy klient czy kontrahent zgodził się na otrzymywanie korespondencji pocztą. Ów zgodę można wycofać w każdym dowolnym momencie.
Niezależnie od podstawy prawnej przetwarzania danych, administrator musi spełnić obowiązek informacyjny wobec swoich kontrahentów o którym mowa w art. 13 RODO (z wyłączeniem sytuacji, w których te osoby zostały już wcześniej poinformowane).
W omawianym kontekście istotne jest, aby w obowiązku informacyjnym zostało wskazane m.in. prawo do wniesienia sprzeciwu. W takiej sytuacji administrator danych nie będzie mógł przetwarzać ich do określonych celów jak kartki świąteczne.
Źródło:
https://uodo.gov.pl/pl/138/1296
Komentarze RODO i święta. Kiedy łamane są przepisy? (0)

Bon turystyczny: kiedy pierwsze płatności, jak go otrzymać?

Ministerstwo wyjaśnia niejasne przepisy

Koronawirus vs. RODO. Czy przetwarzanie danych dotyczących zdrowia jest sprzeczne z prawem?
Kiedy emisja serialu?

Konferencja – „Zainwestuj w prywatność. Przygotowujemy się do #RODO”
