Partnerzy

      Newsy         

Centra Usług Społecznych. Kontrowersje wokół minimalnych kwalifikacji pracowników

Z dniem 1 stycznia 2020 r. gminy mogą powoływać do życia nowe jednostki organizacyjne pomocy społecznej tj. Centra Usług Społecznych w miejsce dotychczasowych Ośrodków Pomocy Społecznej.

Akt prawny regulujący wskazaną materię, tj. ustawa z dnia 19 lipca 2019 r. o realizowaniu usług społecznych przez centrum usług społecznych, ukonstytuował strukturę organizacyjną podmiotu. Zawiera szczegółowe regulacje dotyczące wymogów, jakie powinna spełniać kadra pracownicza. Znajdują się w nim szczegółowe wymagania w zakresie wykształcenia i posiadanego doświadczenia przez osoby, które będą zatrudnione w centrum, tj. dyrektora centrum, organizatora pomocy społecznej, organizatora usług społecznych, koordynatora indywidualnych planów usług społecznych oraz organizatora społeczności lokalnej. Tym samym do sprawowania określonych funkcji konieczne jest ukończenie specjalistycznego szkolenia.

Minima programowe

Konstruowany projekt aktu wykonawczego do ustawy określa minimum programowe, wymiar zajęć dydaktycznych realizowanych w ramach szkoleń z zakresu: zarządzania i organizacji usług społecznych, opracowywania i realizacji indywidualnych planów usług społecznych oraz organizacji społeczności lokalnej, a także wymagania dotyczące kadry dydaktycznej prowadzącej szkolenia w ramach poszczególnych modułów z zakresu tych szkoleń.

Jak donosi Federacja – ów minima programowe znacznie odbiegają i są godzinowo mniejsze od analogicznych szkoleń, np. z zakresu specjalizacji w zawodzie pracownika socjalnego lub specjalizacji z zakresu organizacji pomocy społecznej.

Federacja wskazuje, że projekt rozporządzenia może wprowadzać systemowe nierówności i nie jest spójnie powiązany z dotychczasowym systemem zdobywania i podnoszenia kwalifikacji zawodowych w obszarze pracy socjalnej oraz pomocy społecznej.

Ponadto zwraca uwagę na niejasne i niespójne z innymi, analogicznymi rozporządzeniami zapisy, dotyczące wymogów stawianych kadrze dydaktycznej, która miałaby przygotowywać przyszłych pracowników CUS w zakresie posiadanego doświadczenia w prowadzeniu szkoleń czy doświadczenia na stanowiskach kierowniczych dotychczasowych jednostek organizacyjnych, co zdaje się eliminować praktyków nie posiadających doświadczenia w kierowaniu lub koordynowaniu w/w podmiotami.

Zachęcamy do zapoznania się ze stanowiskiem Federacji w w/w sprawie:
https://federacja-socjalnych.pl/images/PDF/4_20_ministerstwo_rozporzdzenie_minimumprogramowe.pdf

Komentarze Centra Usług Społecznych. Kontrowersje wokół minimalnych kwalifikacji pracowników (2)

      2 + 5 = ?    
Jasne! Tylko po to te rozwiązania.
DODAŁ: socjalna DNIA 03 lutego 2020 O 11:43
Obniżenie wymogów załata braki kadrowe...
DODAŁ: socjalny DNIA 23 stycznia 2020 O 14:27

ZOBACZ PODOBNE

Rajd Pracowników Pomocy Społecznej

VI Rajd Pracowników Pomocy Społecznej

08 lipca 2021      TAGI:         
Koło PTTK „Tędy łej”, funkcjonujące w MOPS w Krakowie, w dniach 16-19 września...»
Świadczenie wspierające - kolejne założenia

„Centra opiekuńczo-mieszkalne” – ruszył nabór wniosków

Rozpoczął się nabór wniosków w ramach programu „Centra opiekuńczo-mieszkalne”....»

Badanie pracowników socjalnych

17 lutego 2022      TAGI:         
Międzynarodowa Federacja Pracowników Socjalnych wraz z Uniwersyteckim Centrum Zdrowia...»

List do Pracowników Socjalnych

21 listopada 2009     
Publikujemy list, który Rzecznik Praw Dziecka Marek Michalak wystosował do pracowników...»

Zakończył się strajk pracowników MOPS w Łodzi

12 lutego 2016      TAGI:      
Podpisaniem porozumienia z pracodawcą i władzami miasta, zakończył się trwający...»

Spotkanie pracowników socjalnych

07 września 2009     
Powszechnie wiadomo, że Wrocław jest miastem spotkań. Właśnie tę lokalizację...»