Partnerzy

      Newsy         

Centra Usług Społecznych. Kontrowersje wokół minimalnych kwalifikacji pracowników

Z dniem 1 stycznia 2020 r. gminy mogą powoływać do życia nowe jednostki organizacyjne pomocy społecznej tj. Centra Usług Społecznych w miejsce dotychczasowych Ośrodków Pomocy Społecznej.

Akt prawny regulujący wskazaną materię, tj. ustawa z dnia 19 lipca 2019 r. o realizowaniu usług społecznych przez centrum usług społecznych, ukonstytuował strukturę organizacyjną podmiotu. Zawiera szczegółowe regulacje dotyczące wymogów, jakie powinna spełniać kadra pracownicza. Znajdują się w nim szczegółowe wymagania w zakresie wykształcenia i posiadanego doświadczenia przez osoby, które będą zatrudnione w centrum, tj. dyrektora centrum, organizatora pomocy społecznej, organizatora usług społecznych, koordynatora indywidualnych planów usług społecznych oraz organizatora społeczności lokalnej. Tym samym do sprawowania określonych funkcji konieczne jest ukończenie specjalistycznego szkolenia.

Minima programowe

Konstruowany projekt aktu wykonawczego do ustawy określa minimum programowe, wymiar zajęć dydaktycznych realizowanych w ramach szkoleń z zakresu: zarządzania i organizacji usług społecznych, opracowywania i realizacji indywidualnych planów usług społecznych oraz organizacji społeczności lokalnej, a także wymagania dotyczące kadry dydaktycznej prowadzącej szkolenia w ramach poszczególnych modułów z zakresu tych szkoleń.

Jak donosi Federacja – ów minima programowe znacznie odbiegają i są godzinowo mniejsze od analogicznych szkoleń, np. z zakresu specjalizacji w zawodzie pracownika socjalnego lub specjalizacji z zakresu organizacji pomocy społecznej.

Federacja wskazuje, że projekt rozporządzenia może wprowadzać systemowe nierówności i nie jest spójnie powiązany z dotychczasowym systemem zdobywania i podnoszenia kwalifikacji zawodowych w obszarze pracy socjalnej oraz pomocy społecznej.

Ponadto zwraca uwagę na niejasne i niespójne z innymi, analogicznymi rozporządzeniami zapisy, dotyczące wymogów stawianych kadrze dydaktycznej, która miałaby przygotowywać przyszłych pracowników CUS w zakresie posiadanego doświadczenia w prowadzeniu szkoleń czy doświadczenia na stanowiskach kierowniczych dotychczasowych jednostek organizacyjnych, co zdaje się eliminować praktyków nie posiadających doświadczenia w kierowaniu lub koordynowaniu w/w podmiotami.

Zachęcamy do zapoznania się ze stanowiskiem Federacji w w/w sprawie:
https://federacja-socjalnych.pl/images/PDF/4_20_ministerstwo_rozporzdzenie_minimumprogramowe.pdf

Komentarze Centra Usług Społecznych. Kontrowersje wokół minimalnych kwalifikacji pracowników (2)

      3 + 4 = ?    
Jasne! Tylko po to te rozwiązania.
DODAŁ: socjalna DNIA 03 lutego 2020 O 11:43
Obniżenie wymogów załata braki kadrowe...
DODAŁ: socjalny DNIA 23 stycznia 2020 O 14:27

ZOBACZ PODOBNE

Rajd Pracowników Pomocy Społecznej

VI Rajd Pracowników Pomocy Społecznej

08 lipca 2021      TAGI:         
Koło PTTK „Tędy łej”, funkcjonujące w MOPS w Krakowie, w dniach 16-19 września...»
Nabór do Krajowej Rady ds. Opieki Geriatrycznej

Zmniejszenie liczby godzin usług opiekuńczych

06 maja 2022      TAGI:      
Zmiana liczby przyznanych godzin usług opiekuńczych wymaga rzetelnego pochylenia się...»
Czy będą podwyżki dla pracowników samorządowych?

Czy będą podwyżki dla pracowników samorządowych?

03 lipca 2023      TAGI:      
W dniu 13 czerwca 2023 r. zostało opublikowane rozporządzenie Rady Ministrów z dnia...»

I Ogólnopolska Konferencja Naukowa z cyklu: Prawa Dziecka w Obszarach Społecznych

14 listopada 2016      TAGI:         
Rzecznik Praw Dziecka, Rektor UKSW oraz Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych...»

Protest pracowników socjalnych w Łodzi 24.10.2012

22 października 2012     
W dniu 24.10.2012 roku organizujemy w Łodzi manifestację pracowników socjalnych....»

Raport pt. Wykluczeni i wykluczenie społeczne w oczach pracowników samorządowych. Analiza problemu oraz przeciwdziałanie

05 maja 2010     
Firma FUDA serdecznie zaprasza do lektury raportu „Wykluczeni i wykluczenie społeczne...»