Partnerzy

      Newsy         

Centra Usług Społecznych. Kontrowersje wokół minimalnych kwalifikacji pracowników

Z dniem 1 stycznia 2020 r. gminy mogą powoływać do życia nowe jednostki organizacyjne pomocy społecznej tj. Centra Usług Społecznych w miejsce dotychczasowych Ośrodków Pomocy Społecznej.

Akt prawny regulujący wskazaną materię, tj. ustawa z dnia 19 lipca 2019 r. o realizowaniu usług społecznych przez centrum usług społecznych, ukonstytuował strukturę organizacyjną podmiotu. Zawiera szczegółowe regulacje dotyczące wymogów, jakie powinna spełniać kadra pracownicza. Znajdują się w nim szczegółowe wymagania w zakresie wykształcenia i posiadanego doświadczenia przez osoby, które będą zatrudnione w centrum, tj. dyrektora centrum, organizatora pomocy społecznej, organizatora usług społecznych, koordynatora indywidualnych planów usług społecznych oraz organizatora społeczności lokalnej. Tym samym do sprawowania określonych funkcji konieczne jest ukończenie specjalistycznego szkolenia.

Minima programowe

Konstruowany projekt aktu wykonawczego do ustawy określa minimum programowe, wymiar zajęć dydaktycznych realizowanych w ramach szkoleń z zakresu: zarządzania i organizacji usług społecznych, opracowywania i realizacji indywidualnych planów usług społecznych oraz organizacji społeczności lokalnej, a także wymagania dotyczące kadry dydaktycznej prowadzącej szkolenia w ramach poszczególnych modułów z zakresu tych szkoleń.

Jak donosi Federacja – ów minima programowe znacznie odbiegają i są godzinowo mniejsze od analogicznych szkoleń, np. z zakresu specjalizacji w zawodzie pracownika socjalnego lub specjalizacji z zakresu organizacji pomocy społecznej.

Federacja wskazuje, że projekt rozporządzenia może wprowadzać systemowe nierówności i nie jest spójnie powiązany z dotychczasowym systemem zdobywania i podnoszenia kwalifikacji zawodowych w obszarze pracy socjalnej oraz pomocy społecznej.

Ponadto zwraca uwagę na niejasne i niespójne z innymi, analogicznymi rozporządzeniami zapisy, dotyczące wymogów stawianych kadrze dydaktycznej, która miałaby przygotowywać przyszłych pracowników CUS w zakresie posiadanego doświadczenia w prowadzeniu szkoleń czy doświadczenia na stanowiskach kierowniczych dotychczasowych jednostek organizacyjnych, co zdaje się eliminować praktyków nie posiadających doświadczenia w kierowaniu lub koordynowaniu w/w podmiotami.

Zachęcamy do zapoznania się ze stanowiskiem Federacji w w/w sprawie:
https://federacja-socjalnych.pl/images/PDF/4_20_ministerstwo_rozporzdzenie_minimumprogramowe.pdf

Komentarze Centra Usług Społecznych. Kontrowersje wokół minimalnych kwalifikacji pracowników (2)

      1 + 5 = ?    
Jasne! Tylko po to te rozwiązania.
DODAŁ: socjalna DNIA 03 lutego 2020 O 11:43
Obniżenie wymogów załata braki kadrowe...
DODAŁ: socjalny DNIA 23 stycznia 2020 O 14:27

ZOBACZ PODOBNE

Kontrole trzeźwości pracowników

Kontrole trzeźwości pracowników

11 stycznia 2021      TAGI:         
W Ministerstwie Rozwoju, Pracy i Technologii trwają prace, mające na celu uregulowanie...»
Ataki na pracowników socjalnych

Co z aktami przemocy wobec pracowników socjalnych?

Polska Federacja Związkowa Pracowników Socjalnych i Pomocy Społecznej o drastycznym...»
Centra opiekuńczo-mieszkalne – nabór dodatkowy

Centra opiekuńczo-mieszkalne – nabór dodatkowy

12 października 2021      TAGI:      
Ministerstwo ogłosiło dodatkowy nabór wniosków w ramach programu „Centra opiekuńczo-mieszkalne”....»

Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej
docenił pracowników pomocy społecznej

24 listopada 2010     
Z okazji obchodzonego w Polsce 21 listopada Dnia Pracownika Socjalnego w Pałacu Prezydenckim w...»

Protest pracowników MOPR w Poznaniu

18 grudnia 2009     
Dnia 17 grudnia 2009r. o godzinie 16:00 przed wejściem do Urzędu Miasta w Poznaniu...»

Projekt dla pracowników służb społecznych – Zagrożenia cyberprzestrzeni

18 marca 2013     
"PI-PWP ZAGROŻENIA CYBERPRZESTRZENI - NOWE KOMPETENCJE PRACOWNIKA SOCJALNEGO". Pod...»