Partnerzy

      Newsy         

NIK o pracy zdalnej

NIK dokonał oceny organizacji pracy zdalnej w związku z Covid-19 w 40 instytucjach publicznych.  Jak wynika z treści raportu, aż 34 z nich nie były przygotowane do wykonywania zadań na odległość, głównie z powodu braku sprzętu i barier technicznych.

Jak wykazała kontrola, niemal wszyscy pracownicy, którym polecono pracę zdalną, korzystali z prywatnego dostępu do Internetu. W ocenie Izby nie powinno być to standardem, zwłaszcza, że pracodawcy nie zwracali podwładnym poniesionych z tego tytułu kosztów.

Jak podnosi NIK, skontrolowane instytucje nie szukały rozwiązań usprawniających pracę zdalną, zwłaszcza takich metod pracy, które pozwoliłyby na bezpośrednią obsługę interesantów. Nie przeprowadzano tam audytów czy kontroli, które pokazałyby bariery i dobre praktyki w ramach pracy zdalnej.

W efekcie zaledwie 32% pracowników skontrolowanych instytucji było w stanie realizować zdalnie kluczowe zadania. Pozostałe podmioty, czyli 2/3, wykonywała prace niewymagające dostępu do systemów informatycznych, dokształcała się we własnym zakresie, brała udział w szkoleniach albo pozostawała do dyspozycji pracodawcy.

Jak wskazuje NIK, we wnioskach z kontroli podmiotu kierownicy podmiotów wykonujących zdalną pracę winni:

• podjąć lub kontynuować działania w celu doposażenia podmiotów w przenośny sprzęt komputerowy, wprowadzenie digitalizacji danych oraz umożliwienie wykorzystywania systemów dziedzinowych w ramach zdalnej realizacji zadań;
• ustalić faktyczny potencjał poszczególnych jednostek do realizowania zadań na odległość i pozyskać rzetelne danych na temat zapotrzebowania na sprzęt komputerowy oraz niezbędne rozwiązania techniczne i organizacyjne, umożliwiające zdalne wykonywanie pracy i przygotowanie do transformacji cyfrowej;
• przy przeprowadzaniu okresowego audytu bezpieczeństwa, o którym mowa w § 20 ust. 2 pkt 14 rozporządzenia KRI, zidentyfikować i zweryfikować ryzyka w zakresie wykorzystywania w pracy zdalnej prywatnych zasobów do celów służbowych oraz wynoszenia oryginałów dokumentów poza siedziby jednostek, a także uregulować te zagadnienia w wewnętrznych procedurach dotyczących bezpieczeństwa informacji.

Źródło:

https://www.nik.gov.pl/aktualnosci/praca-zdalna-w-urzedach.html

Komentarze NIK o pracy zdalnej (0)

      2 + 2 = ?    

ZOBACZ PODOBNE

RPO o zaliczeniu do okresu pracy umów cywilnoprawnych

RPO o zaliczeniu do okresu pracy umów cywilnoprawnych

14 grudnia 2021      TAGI:      
Rzecznik Praw Obywatelskich (RPO) wystąpił do Minister Rodziny i Polityki Społecznej...»
Nowy tekst jednolity kodeksu pracy

Staż pracy do poprawki – nowelizacja kodeksu pracy

17 września 2024      TAGI:         
Trwają prace nad projektem nowelizacji Kodeksu pracy. Nowelizacja dotyczy  naliczania...»
Równi w domu Równi w pracy - konferencja

Równi w domu Równi w pracy – konferencja

02 kwietnia 2025      TAGI:         
W dniu 21 maja 2025 r. odbędzie się konferencja pn. „Równi w domu Równi w pracy”....»

Rzecznik Praw Dziecka o standardzie pracy asystenta rodziny

25 sierpnia 2017      TAGI:      
Rzecznik Praw Dziecka zwrócił się do Ministerstwa Rodziny Pracy i Polityki Społecznej...»

Egzaminy na superwizorów pracy socjalnej

15 maja 2017      TAGI:         
Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej poinformowało o wyborze Instytut...»

Oferta pracy na stanowisko Opiekuna wyprawy w ramach projektu ”Nowa droga…”

04 kwietnia 2013     
Stowarzyszenie POSTIS z siedzibą w Lublinie wraz z partnerami poszukuje osób na stanowisko...»
TWoj » 29 czerwca 2025, 09:54

Fundusz pracy i KFS po 1 czerwca 2025

piramm » 28 czerwca 2025, 07:44

wnioskodawca pełnoletnie dziecko?

Sylwia* » 27 czerwca 2025, 14:35

najem.