KFS pod lupą NIK
NIK zauważa, że stosowane mechanizmy dopuszczały możliwość zastosowania przez powiatowe urzędy pracy rozwiązań, które nie wynikały wprost z regulacji prawnych odnoszących się do KFS. Dotyczyły one w szczególności: możliwości wydatkowania środków KFS na kształcenie ustawiczne poza priorytetami, uwzględnienia wniosku pracodawcy o przyznanie dofinansowania, który nie spełnia kryteriów określonych w rozporządzeniu w sprawie KFS oraz formułowania dodatkowych kryteriów przyznawania pracodawcom środków Funduszu. Co mogło doprowadzić na poziomie poszczególnych powiatowych urzędów pracy do nieuprawnionej modyfikacji zasad dostępu pracodawców do środków KFS w stosunku do wynikających z przepisów prawa powszechnie obowiązującego. W wyniku tego wydawane przez Ministra corocznie kierunkowe wytyczne dla powiatowych urzędów pracy nie zapewniały jednolitości stosowania prawa.
Jak podkreśla organ kontrolny trudno doszukiwać się na poziomie przepisów prawa mierników i terminów, które zapewniałyby pełną i cykliczną ocenę efektywności wsparcia udzielanego pracodawcom ze środków Funduszu.
Wnioski z kontroli KFS
Konkluzje wynikające z raportu sprowadzić zawrzeć we wnioskach. Zostały one skierowane do Ministra właściwego do spraw pracy, dyrektorów wojewódzkich urzędów pracy i powiatowych urzędów pracy:
– zapewnienie równego w skali kraju dostępu pracodawców do środków Funduszu, poprzez ujednolicenie praktyki stosowania zasad naboru i rozpatrywania wniosków o dofinansowanie kształcenia ustawicznego przez powiatowe urzędy pracy,
– opracowanie oraz wdrożenie mierników i wskaźników zapewniających przeprowadzanie okresowej oceny funkcjonowania i efektywności wsparcia udzielonego z KFS,
– przeanalizowanie możliwości zwiększenia stopnia wykorzystania środków Funduszu, w szczególności rezerwy KFS przewidzianej do finansowania działań wpisujących się w priorytety określane przez Radę Rynku Pracy.
Dyrektorzy wojewódzkich urzędów pracy winni przeprowadzić okresowe oceny efektywności wsparcia udzielonego z KFS na obszarze województwa.
Z kolei dyrektorzy powiatowych urzędów pracy winni przyznawać środków KFS pracodawcom na podstawie:
– rzetelnej weryfikacji jakości i wysokości kosztów szkoleń wnioskowanych do dofinansowania,
– kryteriów, które nie skutkują nieuprawnionym ograniczeniem dostępu do tych środków.
Źródło:
https://www.nik.gov.pl/plik/id,25295,vp,28049.pdf
Komentarze KFS pod lupą NIK (0)

Informacja publiczna pod lupą NIK

Co NIK będzie kontrolować w 2025 roku? Kto będzie pod lupą?

Usługi asystenta osobistego osoby niepełnosprawnej pod lupą NIK

Temida pod Lupą: stereotypy, uprzedzenia i przesądy w sądach karnych i rodzinnych w sprawach związanych z przemocą wobec kobiet – konferencja
