Ogólne zasady sporządzania sprawozdań finansowych przez jednostki pomocy społecznej
Ogólne zasady sporządzania sprawozdań finansowych przez jednostki pomocy społecznej określa Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 19 stycznia 2012 r. (Dz. U. z dnia 1 lutego 2012r., poz. 121).
W dniu zamknięcia ksiąg rachunkowych między innymi jednostki pomocy społecznej mają za zadanie sporządzić sprawozdanie finansowe.
W jego skład wchodzi bilans, który przedstawia zasoby majątkowe jednostki, sposób ich finansowania (jakie jest źródło tych pieniędzy). Każda jednostka sporządza go zgodnie ze wzorem, który ustalony został w Rozporządzeniu w sprawie szczegółowych zasad rachunkowości.
Kolejnym elementem sprawozdania jest rachunek zysków i strat. Prezentowane są przychody i koszty danej jednostki, które następnie klasyfikuje się według rodzaju działalności. W rezultacie oblicza się wynik finansowy jednostki. Wynik ten, podobnie jak bilans, powinien zostać opracowany zgodnie ze wzorem dostępnym w w/w Rozporządzeniu.
Kolejnym, a zarazem ostatnim elementem składowym, sprawozdania jest zestawienia zmian w funduszu. Oznacza to określenie salda kont kosztów i przychodów jakie są na koniec roku.
Sprawozdanie scharakteryzowane powyżej tworzy się na podstawie ksiąg rachunkowych za dany rok obrotowy, z określeniem stanu na 31 grudnia danego roku.
W jednostce pomocy społecznej rok obrotowy określany jest rokiem budżetowym, natomiast okres sprawozdawczy to miesiąc.
Sprawozdania finansowe w jednostkach pomocy społecznej sporządza się w języku polskim i w polskiej walucie, oznacza to, że wszystkie podawane dane liczbowe powinny być wykazane w złotych i groszach.
W jednostkach budżetowych, jakimi są jednostki pomocy społecznej, termin sporządzenia sprawozdań został ustalony na 31 marca następnego roku (po dniu bilansowym).
Opracowane sprawozdanie podpisuje główny księgowy, kierownik jednostki pomocy społecznej, następnie przekazywane jest do np. Urzędu Wojewódzkiego (do urzędu właściwego co do położenia terytorialnego jednostki pomocy społecznej).