Jak długo trzeba czekać na otrzymanie pomocy społecznej po złożonym wniosku?
Przepisy Kodeksu postępowania administracyjnego i Ustawy o pomocy społecznej określają pewne terminy załatwienia spraw.
Każdą sprawę należy załatwić bez zbędnej zwłoki.
W szczególnych sytuacjach, przykładowo gdy w okresie zimowym wnioskodawca nie posiada opału i brak ten grozi utratą zdrowia lub życia, pracownik socjalny w ciągu 2 dni powinien przeprowadzić rodzinny wywiad środowiskowy, dokonać oceny sytuacji i zawnioskować określoną pomoc.
Kiedy sytuacja wnioskodawcy nie wymaga tak szybkiego działania, pracownik socjalny w ciągu 14 dni od złożenia wniosku przeprowadza rodzinny wywiad środowiskowy.
Organ ma miesiąc, by dokonać rozpatrzenia sprawy. W sprawach skomplikowanych termin ten wynosi 2 miesiące.
Jeżeli organ nie dokona rozstrzygnięcia i wydania decyzji w terminie, musi zawiadomić o tym fakcie stronę. W zawiadomieniu należy podać przyczynę zwłoki i wskazać nowy termin załatwienia sprawy.
Niezałatwienie sprawy w terminie może być także niezależne od Ośrodka Pomocy Społecznej. Przykładem może być sytuacja, kiedy wnioskodawca prosi o przyznanie zasiłku stałego, a termin Komisji ds. orzekania o niepełnosprawności został przełożony na odległy czas (orzeczenie o niepełnosprawności potrzebne jest do uzyskania zasiłku stałego).
Jeżeli wnioskodawca uważa, że postępowanie trwa przewlekle lub gdy organ nie załatwi sprawy w terminie, można złożyć zażalenie do organu II instancji.