NIK: tysiące decyzji administracyjnych wydanych bez upoważnienia
W związku z w/w kontrolą Najwyższa Izba Kontroli widzi potrzebę podjęcia inicjatywy ustawodawczej mającej na celu:
1) Dokonania zmiany art. 27c ust. 5 ustawy o samorządzie województwa, art. 25c ust. 5 ustawy o samorządzie powiatowym oraz art. 24h ust. 5 ustawy o samorządzie gminnym w taki sposób, aby przepisy te jednoznacznie określały termin złożenia pierwszego i ostatniego oświadczenia majątkowego przez osobę, która została upoważniona do wydawania decyzji administracyjnych w imieniu marszałka województwa, starosty i wójta.
2) Określenia w ustawach o samorządzie województwa, samorządzie powiatowym i samorządzie gminnym terminu, w jakim powinno nastąpić udostępnienie w BIP jawnych informacji zawartych w oświadczeniu majątkowym, tj. realizacji obowiązku wynikającego odpowiednio z art. 27d ust. 3, art. 25d ust. 3 oraz art. 24i ust. 3 ww. ustaw.
Jak ustalono w toku kontroli, wiele decyzji zostało podpisanych przez osoby nieuprawnione. Dotyczyły one m.in.:
- podatku od nieruchomości,
- podatku rolnego,
- podatku leśnego,
- podatku od środków transportowych,
- określenia wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi,
- zezwolenia na handel napojami alkoholowymi,
- przyznania dodatku mieszkaniowego,
- rejestracji pojazdów,
- wydania praw jazdy,
- usunięcia pojazdu,
- cofnięcia lub przywrócenia uprawnień do kierowania pojazdami,
- skierowania na badania lekarskie lub psychologiczne na podstawie ustawy z dnia 5 stycznia
- 2011 r. o kierujących pojazdami,
- wyłączenia gruntów z produkcji rolnej.
Wydanie decyzji administracyjnej przez osobę nieupoważnioną może stanowić podstawę do stwierdzenia nieważności decyzji, jako wydanej bez podstawy prawnej lub z rażącym naruszeniem prawa.
Jak ustalono w toku kontroli, upoważnieni pracownicy wydali 63 decyzje administracyjne w czasie, kiedy przebywali na urlopach. Z kolei w 14 badanych urzędach samorządu terytorialnego blisko 24 tys. decyzji administracyjnych zostało podjętych przez nieupoważnionych do tego urzędników.
Większość skontrolowanych urzędów publikowała oświadczenia majątkowe osób upoważnionych do wydawania decyzji administracyjnych z dużym opóźnieniem – od 61 do nawet 603 dni od dnia ich złożenia. Jak ustalono, jedną z przyczyn w/w opóźnień było nieokreślenie w powyższych przepisach terminu na dokonanie tej czynności.
Jak podnosi NIK, zarówno z piśmiennictwa prawniczego, jak i orzecznictwa sądów administracyjnych wynika, że oświadczenia majątkowe powinny zostać opublikowane w BIP niezwłocznie po ich złożeniu, co stanowi podstawowy sposób realizacji zasady jawności oświadczeń majątkowych w kontekście konstytucyjnej zasady jawności działania organów administracji publicznej i jej konsekwencji w postaci obywatelskiego prawa do uzyskiwania informacji o działalności władzy publicznej oraz osób pełniących funkcje publiczne, sformułowanego w art. 61 ust. 1 Konstytucji RP.
Ponadto, NIK zwraca uwagę na rzetelność prowadzonych rejestrów upoważnień. W rejestrach kontrolowanych j.s.t. nie ujmowano wszystkich upoważnień, jak również nie ewidencjonowano upoważnień uchylonych bądź też sposób prowadzenia rejestru pozwalał na uzupełnianie go bez pozostawienia śladu rewizyjnego.
Zapraszamy do zapoznania się z całością raportu NIK pod adresem
https://www.nik.gov.pl/plik/id,21430,vp,24072.pdf
Komentarze NIK: tysiące decyzji administracyjnych wydanych bez upoważnienia (0)

RPO o przewlekłości rozpoznawania wniosków o wydanie decyzji ustalającej poziom potrzeby wsparcia

Świadczenie pielęgnacyjne a rozstrzygnięcia sądów administracyjnych

Odwołanie od decyzji w emailu

Z orzecznictwa sądów administracyjnych – dysproporcja między udokumentowaną wysokością dochodu a sytuacją majątkową

Wgląd do akt postępowań administracyjnych
